Думата „промоция“, почти непозната за българите допреди 20 години, днес се е настанила доста здраво в ежедневието ни. Толкова здраво, че от много употреба вече се е поизпразнила от съдържание и понякога се налага да се пазим от нея или по-точно от онова, което някои търговци ни предлагат „на промоция“.

Доказват го няколко дела във Върховния административен съд, спечелени в разстояние на няколко дни от Комисията за защита на потребителите (КЗП) срещу търговци. Те са обжалвали глобите, които комисията им е наложила за нелоялни търговски практики, но в крайна сметка ще трябва да ги платят.

Случаите са конкретни, но са толкова типични за ежедневието, че трябва да изострят вниманието ни всеки път, когато видим „промоция“.

Едното дело е срещу банка, която е провела преди около една година кампания, наречена „Вземи 10% повече“.

Тя е била насочена към клиенти на търговска верига за техника, у които е създадено впечатлението, че ако вземат на изплащане стоката с кредит от тази банка, ще получат отстъпка от 10% от стойността.

В действителност обаче се оказва, че ако се подведат от офертата, плащат много повече. Една и съща стока, купена на изплащане, излиза с около 15% по-евтино, ако човек не се възползва от „промоцията“, отколкото, ако се подведе от брошурите и рекламите, е установила проверката. 

Друга наказана от КЗП и потвърдена от съда нелоялна практика е свързана с подвеждаща информация за размера на отстъпка. След като години наред комисията глобяваше масово търговците, които подвеждат по този начин клиентите си, повечето от тях вече изписват на витрините си правилния израз „до... 70% отстъпка“, защото иначе човек остава с впечатлението, че всичко в магазина е със 70% по-евтино.

Но търговец на техника е обявил преди около година и половина цяла кампания,

свързана с връщане на електроуред и обещана отстъпка от 20% от цената на нов уред, ако е над 500 лв. Така поне е пишело в рекламите. Но без да се уточни, че тези 20% се дават само в първите 5 дни на 20-дневната кампания. В брошурите, които са се раздавали на място, отстъпката вече е била 10% и тя се е прилагала през по-голямата част от кампанията.

Третият случай е с верига за стоки за дома. Само за своя магазин във Варна фирмата е организирала едномесечна кампания за намаление на определени стоки с 30 до 70%. Те са били отбелязани в брошури, отпечатани в 5000 екземпляра и раздадени в града, в който веригата има само един магазин. Отделно е имало и много билбордове.

Проверката обаче е установила, че количеството промоционални стоки е било нищожно малко

на фона на тази огромна рекламна кампания. От някои от намалените стоки са били продадени например по 20-30 бройки и почти всеки, който е търсил целенасочено тази стока в магазина, е бил принуждаван да я плати без никаква отстъпка. 

Глобите за такива нелоялни търговски практики са 30 000 лева при първо нарушение и 50 000 лв. при второ. Почти всяка глоба се обжалва в съда и обикновено минава доста време, преди наказателното постановление да бъде потвърдено и глобата – платена. 

 

Сподели във Facebook