Колагенът е белтък, синтезиран в съединителната тъкан. Именно той отговаря за еластичността на кожата. Затова и първите бръчки са сигнал, че съдържанието на колаген в организма ни се е понижило. А правилното хранене е начинът да забавим процесът на разрушаване на този белтък.

Какво е колаген

30-40% от целия белтък в организма ни се пада на колагена. Той поддържа младостта на кожата, но присъства и ноктите, косата, ставите и чревните тъкани. Съществуват 16 типа колаген, но най-разпространени (90%) са 3 от тях. Колаген I и II тип се намира в костите, сухожилията и връзките, а колаген III тип – в ставите.

Организмът на човека е способен да произвежда необходимото количество колаген самостоятелно. Но след 25-ата годишнина синтезирането му започва да се понижава. Тогава се появяват и първите бръчки.

Къде можем да открием колаген

Месен бульон и риба

Костният бульон е един от най-добрите варианти, защото другите продукти само стимулират изработването на колаген, а бульонът съдържа биоактивна форма на белтъка, която организмът може да започне веднага да използва. Говеждият бульон е богат на колаген I тип, който поддържа нормалното функциониране на ставите. Препоръчва се ежедневно да изпиваме по 170-340 мл.

Мазните видове риби съдържат цинк, който помага за синтеза на колаген. Те са богати и на омега 3 мастни киселини, които овлажняват кожата отвътре и я поддържат млада.

Плодове и зеленчуци

Зелените листни зеленчуци са най-добрата профилактика при различни заболявания, но могат и да предотвратят разпадането на колагена. Хлорофилът, който съдържат, увеличава количеството на проколаген в кожата, оказва антиоксидантно действие срещу ултравиолетовите лъчи и свободните радикали, предотвратява преждевременното стареене.

Витамин С в цитрусовите плодове се явява свързващ компонент за анминокиселините, необходими за образуването на пролин. Той е необходимо вещество, предшестващо образуването на самия колаген. Освен това витамин С предпазва от токсините, намиращи се в околната среда.

Доматите са богати на антиоксиданта ликопен, който защитава кожата от вредните слънчеви лъчи. Той стимулира и синтеза на колаген. За да се получи максимален ефект, е необходимо доматите да бъдат подложени на топлинна обработка. Идеален е и натуралният доматен сок.

Авокадото съдържа витамин Е, който предотвратява разпадането на колагена в организма. А маслото от този плод помага за образуването на белтъка.

Яйца

В жълтъка на яйцата, както и в костния бульон, се съдържа колаген. В тях има и сяра, необходима за производството на белтъка, както и за детоксикацията на черния дроб, благодарение на което се предотвратява разрушаването на колагена в организма.

Семена

Тиквените семки са растителен източник на цинк, който стимулира синтеза на колаген, спира и разпадането му.

Семената от чиа съдържат омега 3 от растителен произход, което помага за подмладяването на кожата и хидратирането на клетките ѝ.  

Сподели във Facebook