Страната е скована от арктически студ - поне така твърдят синоптиците. Излизаме от къщи и се качваме в колата, на топло. Тази идилична картина обаче е много далеч от зимните реалности, дори когато сме оборудвали автомобила с чисто нови зимни гуми с дълбоки грайфери и сме добавили антифриз. Зимата е сезон, през който личният автомобил изисква специално отношение. 

Кои са основните проблеми, с които се сблъскват шофьорите:

  • замръзнали ключалки - ако след три-четири опита с дистанционното, не можете да отключите колата си, това означава, че електрическият механизъм на централното заключване не може да разблокира ключалките. Опитвате с ключа и той не влиза в ключалката, защото шлицовете на патроните са замръзнали. Напръскайте ключалките със спрей за размразяване. Той съдържа етилов спирт и етилгликол и действа размразяващо. Твърде вероятно е да нямате такъв спрей под ръка или той да е в багажника, който не може да отворите, в такъв случай опитайте със спирт или водка, като ги налеете в спринцовка или приспособление, което може да изкара течността на тънка струя.  Важно: В никакъв случай не използвайте запалка, за да нагреете ключалката, така рискувате да повредите емайла.Може леко да затоплите ключа, като след това го пъхнете в ключалката.
  • замръзнали уплътнения на вратите - идеалният вариант е да сте се подготвили предварително - изчистили сте ги от наслоената мръсотия, напръскали сте ги със спрей на силиконова основа, глицерин или течен парафин. Това ви гарантира, че няма да имате проблеми със замръзване. Ако обаче не сте го направили, опитайте да отворите вратата, дърпайки я едновременно за ръчката и за горния десен ъгъл. При леко усилие в рамките на 30-40 секунди вратата се отваря. 
    Имайте предвид, че не е задължително да отворите колата само откъм шофьорската врата. Пробвайте всички възможни врати.
  • Важно е първо да изчистите автомобила от натрупания сняг
  • замръзнали стъкла - когато предното стъкло е замръзнало, не се опитвайте да го почистите с помощта на чистачките, защото така ледът ще си остане цял и невредим, а можете да повредите гумата на чистачките. Най-добре е първо да запалите двигателя и да изчакате да загрее, след което да пуснете топъл въздух към предното стъкло . Ако имате под ръка течност за размразяване на стъкла или спирт, те биха помогнали много. Добре е да имате и стъргалка за лед.
  • двигателят не пали - почти всички автомобили с бензинови двигатели са снабдени със система за впръскване на горивото. Опитът показва, че през зимата тези двигатели палят много по-лесно от карбураторните. Обяснението е съвсем просто: горивото, впръсквано под налягане през инжекционната дюза, се разпръсква добре, смесва се с въздуха и се възпламенява още с първата искра на свещта дори при ниска температура. В карбуратора при ниски температури горивото може да се стича по стените на дифузьорите и да не образува достатъчно количество пари. За да се изпарява горивото, трябва да се повиши температурата. А за да стане това, трябва да се запали двигателят. Така се получава омагьосан кръг, който може да се разчупи по два начина. Най-лесно е да сипете върху колектора под карбуратора, където се подгрява горивно-въздушната смес, гореща вода. Но внимавайте водата да не попадне върху механизмите за управление на карбуратора и електрическите проводници. Можете да разчитате и на модерните методи за студено запалване със стартиращ спрей - Motor Start, Starting Fluid, Blitz Start и др. Те действат при всякакви климатични условия чрез отлично балансирано съдържание на етери, като намаляват изтощаването на акумулатора. Впръскайте аерозола (за 1-2 секунди) директно във въздушния филтър и стартирайте двигателя. Лесно изпаряващият се етер осигурява възпламенителна смес практически още при първите обороти на коляновия вал. Тези аерозоли действат обаче само при изправна запалителна  система .
  • проблеми с акумулатора - за да сте сигурни, че акумулаторът няма да ви изневери в студа, трябва да направите следното: проверявайте периодично акумулаторната батерия; редовна проверка и подмяна на запалителните (подгревателните) свещи. В противен случай увеличената хлабина между електродите на свещите прави по-трудно запалването на двигателя, а при дизеловите дори една изгоряла подгряваща свещ прави невъзможен първоначалния старт.

    Ако е много студено и нямате добър акумулатор, първо включете фаровете за около двайсетина секунди, след това ги загасете и изчакайте още десетина секунди. Така той ще позагрее, а изчакването му дава възможност допълнително да набере сила.

    Най-добрият вариант е вечерта, преди всичко да замръзне през нощта, да го свалите и да го внесете вкъщи на топло, а на сутринта отново да го поставите.

    Приемаме, че сте размразили ключалките, изчистили стъклата, запалли двигателя и сте готови да потегляте. Не тръгвайте веднага! Оставете двигателя да поработи известно време, за да може течностите в системата - масло, охлаждаща и спирачна течност, да се покачат .

Важно: Ако ви се наложи да ползвате ръчна спирачка, не го правете за повече от няколко минути, особено ако температурите са минусови, а двигателят е изключен. При много ниски температури жилото на ръчната спирачка може да замръзна. По-добре оставете автомобила на скорост.

И не забравяйте - шофирайте внимателно с грижа за себе си и останалите участници в движението!

Сподели във Facebook