Започна сезонът на отпуските, а все повече са желаещите да посетят чужди, а често и далечни страни. Но преди да се срещнете с непознатата кухня, е полезно предварително да сте информирани какво да очаквате.

Предлагаме ви да се запознаете с плюсовете и минусите, които се крият в кулинарните традиции на Франция Китай, Япония и Индия.

Франция

Една от най-известните и както твърдят полезни кухни е френската. За нея са типични всякакви зеленчуци и най-вече кореноплодните като артишок, аспержи, брюкселско зеле, праз. Те се използват не само като гарнитура, а и като самостоятелно блюдо. Така французите си осигуряват и витамини, и фибри, което е идеална диета за стомашно-чревния тракт. Още една особеност са сосовете. Във Франция те са над 3 хиляди вида. Тяхната задача е не само да разнообразят продуктите, а и да помогнат за по-доброто им храносмилане.

На френската трапеза рядко можете да срещнете мляко и млечни продукти. Изключение правят сирената. Качествено вино има навсякъде – и на масата, и в много кулинарни рецепти, а здравословният ефект от употребата му отдавна е известен.

Много са популярни месото, рибата, яйцата. Французите имат слабост към подправките и знаят как да ги използват.

Към минусите на френската кухня може да се причисли наличието на много мазни продукти – пастети, гъши дроб (фоа гра), сметана. Освен това френско ястие не е възможно да се приготви за пет минути. Това е доста трудоемък процес.

Китай

В основата на китайските кулинарни традиции стоят оризът, бобовите култури, зеленчуците, месото, рибата и морските продукти. Всъщност в Поднебесната се яде всичко, което расте и което се движи. Спокойно може да се говори за безотпадно кулинарно производство.

Девизът на китайците е съчетаване на несъвместимото. Например месо и риба често се варят в рибен бульон, което променя вкуса им до неузнаваемост. 70% от времето, необходимо за сготвяне на едно ястие, минава в предварителната подготовка. В прецизно до вманиачаване миене на продуктите, изплакването им в три води и продължително киснене. По пък топлинната обработка е доста кратка – продуктите са пържат в голямо количество мазнина на силен огън около 2-3 минути, като постоянно се бъркат. Този начин на готвене позволява в продуктите да се съхрани най-голямо количество витамини и минерали.

На практика китайците почти никога не използват сол, но пък добавят соев сос, подправки или натриев глутамат в чист вид. Той укрепва паметта и нервната система, но може да предизвика алергична реакция, особено при несвикналите с него европейци.

Китайците ядат ориз по няколко пъти на ден. От него правят и оризово брашно, което впоследствие се превръща в различни типично техни ястия. Неизменно на китайската трапеза присъстват и бобовите култури – соя, грах, леща.

Но, нахвърляйки се на китайската храна, трябва да помните, че тя е калорична, затова по нея не бива да се увличат хора с наднормено тегло. Освен това мазнината за пържене не се сменя често, затова в нея се съдържат много канцерогенни вещества. В китайското меню има и много малко пресни плодове и зеленчуци.

Япония

При приготвянето на ястията в Япония, също както и в Китай, не се използва сол, което е добра профилактика срещу сърдечносъдовите заболявания. А тайната на грациозните японци се крие в дневния енергиен рацион, който средно е само около 1200 калории. Това е два пъти по-ниско от средното за европейците.

При това японците ядат 50 пъти повече риба, отколкото в Европа, 17 пъти повече ориз и 3 пъти повече зърнени храни. Това е доста ефективен начин за отслабване. С такова меню за месец може да се свалят около 3-5 килограма.

Въобще японската кухня се крепи на четири кита – риба, морски продукти, ориз и соя. Оризът заменя хляба. Соята във вид на зърна, растително масло, йогурт или тофу е източник не само на протеини, но и профилактично средство срещу раковите и сърдечносъдовите заболявания. А рибата насища организма на японците с белтъчини.

Основната напитка в Япония е зеленият чай. Според учените той е склад на антиоксиданти, витамините С и Е, които забавят стареенето и предпазват от някои видове рак.

Недостатъците на японската кухня са в употребата на сурова риба и морски продукти. Според статистиката 70% от японците страдат от различни инфекции, предизвикани от паразити. Недостигът в менюто на зеленчуци и плодове, както и прекалената употреба на ориз, води до запек. А липсата на млечни продукти предизвиква дефицит на калций.

Индия

В основата на индийската кухня са растителните продукти. Класическото вегетарианско меню се състои от ориз, царевица, бобови култури и тестени изделия от нискокачествено брашно. От млечните продукти се предпочита киселото мляко. Най-популярната гозба е пилаф с бобови растения и олио.

Всички индийски ястия са много люти заради изобилието от подправки. Основните напитки са чай и кафе. Всичко това е рай за противниците на месото. Менюто предпазва от сърдечносъдови заболявания и атеросклероза, защото е богато на растителни фибри и витамини.

При продължителна употреба на продукти с ниско съдържание на белтъчини рязко се повишава рискът от анемии. А прекаляването с подправките е опасно за хора с проблеми на храносмилателния тракт.

Сподели във Facebook