Българите все по-често прибягват до онлайн пазаруването. И защо не – като през глобалната мрежа често могат да се намерят евтини и качествени стоки, които изобщо не достигат до пазара, или такива, които по родните магазини се продават на умопомрачителни цени. Нашите търговци пък все по-смело се впускат в изследването на интернет като потенциален източник на печалба, като потенциален пазар. Макар и да няма известен точен брой на онлайн магазините в България, е повече от видно при влизането в търсачката, че те са десетки, а може би стотици.

По данни на Националния статистически институт (НСИ) през 2014 г. близо един милион българи са пазарували онлайн. Повече от половината потребители са от гъстонаселените места, т.е. големите градове.

72% от покупките, които правим през интернет, са на дрехи и спортни стоки. Доверяваме се на електронната търговия и по отношение на различни стоки за дома – мебели, електроуреди, играчки и др. Немалък е делът и на организирането на пътувания и хотелски резервации онлайн – 28%. По интернет най-малко сме закупували ценни книжа, ползвали сме финансови услуги и застраховки – само 2,1%.

Значително расте броят на хората, които пазаруват храни, напитки и стоки за ежедневна употреба.

Вече добре познати са различните форми на доставка по домовете на пица, пилешки крилца и други ястия, предлагани от ресторантите. Нов и интересен начин за онлайн пазаруване са т.нар. електронни супермаркети или пазари, където може да се закупят всички бакалски стоки, че дори и зарзават.

Най-много ползваме български онлайн магазини, въпреки че у нас е много популярно и пазаруването на стоки от други европейски държави, като за 2014 г. над 411 000 покупки са направени от електронните магазини на други страни - членки на ЕС.

В коментар за в. „Животът днес” Тачо Тачев, управител на онлайн магазин за пазаруване от Германия, сподели, че потребителите определено имат интерес към немските стоки. „Най-много се търсят дрехи и обувки. Интересът идва най-вече заради качеството, защото в България има много продукти „менте”, а немците предлагат оригинални и качествени стоки”, сподели той.

„Имаме контакти с най-големите онлайн магазини в Германия – включително с най-голямата немска компания за онлайн търговия, която има годишен оборот от 6,5 милиарда евро - сподели Тачо Тачев и допълни: - По принцип на Запад електронната търговия е много по-силно развита. Но и у нас хората също се научиха да пазаруват онлайн, има все повече електронни магазини в България.

Да пазарува от чужбина е по-трудно на българския потребител,

но ние сме фирма, която добре стои на пазара.” Като много важен елемент от стратегията на търговеца Тачо Тачев отбеляза начина на плащане. „При положение че българинът е много лъган и мамен, най-добре е да не се иска предплащане. Когато ви доставят стоката до дома успешно, чак тогава да заплатите с наложен платеж”, сподели той, отбелязвайки, че на базата на такава коректност става извоюването на добро име и спечелването на клиенти.

Расте делът на пазаруване от електронни магазини, базирани в трети страни – за 2014 г. е имало над 140 000 такива покупки.

На нашия пазар тепърва навлизат големите китайски електронни магазини.

Митовете за стоките, идващи от Поднебесната, обаче донякъде се развенчават при онлайн търговията. Докато цените на китайските стоки и тук, както винаги, са по-ниски от тези на западните търговци, то качеството им в повечето случаи не отговаря на стереотипа „китайско менте”. Като пример може да вземем най-големия китайски електронен магазин, който от няколко години успя да се наложи като най-сериозния конкурент на Amazon. Предимството, с което китайците „атакуват”, са многократно по-ниските цени на стоките.

За съжаление потребителски неволи не липсват и при онлайн търговията. Най-често срещаните проблеми са техническа повреда на сайта по време на поръчката или плащането, а също така и прекаленото удължаване на времето за доставка.

Също така при онлайн пазаруването все още съществува рискът вместо ефирна рокля дамата да получи прекроено перде. Това е и една от основните причини, поради които много хора не желаят да пазаруват по интернет и остават верни на стария изпитан метод „око да види, ръка да пипне”.

Успокоение на потребителите, които имат намерение да се впуснат в пазаруване по интернет, носи фактът, че за да се повиши доверието и за да останат в крайна сметка доволни клиентите, по-голямата част от онлайн магазините дават възможност за рекламация, замяна на стоката и различни средства за компенсация.

Също така основен съвет на всеки онлайн търговец – бил той голям или малък, е потребителят винаги да внимава и да чете внимателно какво купува. Много полезни често пъти са оценките и коментарите, които другите клиенти дават за получената стока.

Електронен магазин под наем

Да се създаде и поддържа онлайн магазин обикновено не е много евтино. Хитър начин за сдобиване с електронна продавница на ниски цени е т.нар. наемане на онлайн магазин. Маргарит Ралев е основател и управител на сайт, който предлага именно такова решение за желаещите да се впуснат в електронния пазар търговци.

Той сподели, че основната бариера пред много търговци е техническият аспект: „Някои от тях не работят с компютри. Но формата и системата, която използваме, се стреми да преодолее това. Идеята е, че човекът може сам да си вкарва продуктите в онлайн магазина и да го поддържа”. Като друг важен елемент Маргарит Ралев отбеляза начина на плащане: „Плащането в България е най-вече чрез наложен платеж. Търговците могат да интегрират в платформата си различни начини за плащане, но по принцип е изключително лесно за търговеца да започне да продава, не е необходимо на всяка цена да инвестира в специална система за разплащане.”

 „Има магазини за дрехи, аксесоари, спортни стоки, зъболекарски и дентални услуги, развива се онлайн търговията с храна и парфюми”, разказа Маргарит Ралев. Наемането на сайт под наем би могло да помогне не само на търговците от големия град, но и на производителите от селските райони. „В областта на земеделието и фермерството в момента има няколко сайта, които продават онлайн продуктите на селски стопани. Но със сигурност ще се появят и фермери, които биха искали да поемат инициативата в свои ръце и да станат независими в това отношение”, сподели той.

Сподели във Facebook