Проф. Евгения Иванова, изследовател на малцинствата

Ще се постигне обратен ефект

Всяка забрана води до обратното. Собствените ми наблюдения в пазарджишкия квартал „Изток“, където единствено у нас се носят бурки, показват, че преди делото в Пазарджик, когато беше осъден Ахмед Муса, бурките там бяха 6-7, след присъдата са станали 14-20, а сега пред съда виждаме много повече. Мисля, че след забраната ще станат много повече. Не знам какво целим с това, не знам какво означава забрана за носене на бурка на публично място. Ами публично място е навсякъде. Предназначението на бурката е носене на публично място, не вкъщи. Затова мисля, че ще има обратен ефект, както всичко, което е забранено. Не разбирам логиката. Струва ми се, че започва сериозен поход срещу различното и желание непременно да охулим онова, което не познаваме, което не е наше. Аз наистина не разбирам на кого пречат тези 20 жени с бурки. По време на предишния процес в Пазарджик интервюирах случайни жители, които минаваха наблизо, дали им пречат бурките, нито един не каза, че му пречат. Няма да се учудя, ако сега повечето кажат, че им пречат. Не изключвам възможността в Пазарджик да има платени мюсюлмани, не мога да твърдя какъв процент от тези хора са действително религиозни и носят тези облекла с убеждението, че така трябва, но във всички случаи смятам, че и процентът на онези, които взимат пари, и процентът на онези, които вярват наистина, е по-малък от процента на онези, които се бунтуват. Една от най-големите опасности е да олицетворим страховете си в нещо, което мислим, че е страшно, въображаемите плашила да станат реални.

Тони Николов, философ

Дебатът е за това - как да живеем заедно

Това са едни много големи дебати в съвременните общества за това как да живеем заедно. Ислямолози твърдят, че бурката възниква сравнително късно, преди 20 или 25 години. С проблема европейските страни се сблъскаха сравнително скоро. А дебатите се водят много внимателно, например във Франция се водеше 5-6 години. Бурката е облекло, което изолира жената, внушението е, че тя е подвластна на мъжете в семейството - бащата, брата, после съпруга. Във Франция, в Белгия се обсъжда и въпросът кой задължава едно непълнолетно момиче да носи бурка. По принцип тя се слага след 12-13 години и вече трябва да се носи задължително според изискванията на страни като Саудитска Арабия или Иран и Афганистан. Във Франция законът за бурката е въведен още през 2010-2011 г. В тази държава глобата е 150 евро, но ако някой принуди непълнолетно лице да носи бурка, глобата може да стигне до 50 000 евро. Но властите са успели да наложат 600-700 глоби, това показва, че практическото изпълнение на такава забрана е много трудно. На 1 юли 2014 г. има решение на Европейския съвет по правата на човека, който казва, че бурката нарушава съвместното живеене. Идеята е да бъдеш с открито лице. Но в едно общество такива правила се налагат бавно. Ние също трябва да разберем, че този процес няма да бъде лесен, забраната винаги се натъква на пречки и на съпротива.

Алекс Алексиев, Център за балкански и черноморски изследвания

Самоличността не бива да се крие

В Корана се говори само, че жените на пророка трябва да се обличат скромно, никъде не се среща думата „бурка“. От скромното обличане до бурката има огромно разстояние, което не идва от традиционния ислям. Те са нетипични за исляма изобщо. Бурката е нещо, което значи, че аз ще се подчинявам на политическия ислям. И ако говорим за политически ислям, трябва да знаем, че за много ислямисти религията и държавата са едно и също нещо. Опасното е да казваш, че държавата трябва да следва исляма. Политически ислям съществува в Саудитска Арабия. Българският ислям няма нищо общо със саудитския ислям. Той е много умерен, тези бурки са вследствие чуждестранно влияние и мисля, че циганите в Пазарджишко приемат нетипичния вариант срещу заплащане. Бурка има в различни други държави, включително и в Европа, но никога не е била част от традиционния ислям. В период, в който всички ние сме до една или друга степен жертви на един нов тероризъм, 99% от който е причинен от радикални ислямисти, не виждам смисъл да се позволи на хора да крият самоличността си зад бурки. Може би знаете, че още по време на съветската инвазия над Афганистан бурката се използваше от военни лица да се крият. Това стана и при американските действия срещу „Ал Кайда“. Затова да смятаме, че забраната на бурката, която забрана съществува във Франция и Белгия, е накърняване на правата на мюсюлманите, е смешно и тенденциозно. Толерантност не значи да позволиш на хора да крият своята самоличност. Що се отнася до реакция от страна на българските мюсюлмани, смятам, че те са умерени и не се поддават лесно на внушения.

Сподели във Facebook