Въпреки динамичното развитие на информационните технологии в България 36,5% от домакинствата все още нямат достъп до интернет в домовете си, показва националната статистика. Близо половината от тях посочват като основна причина липсата на знания и умения за работа с глобалната мрежа, 42,5% смятат, че нямат нужда от нея (не е полезна, интересна и др.), а според 32,1% от домакинствата оборудването е скъпо.

„Можем да предположим, че при застаряващо население, при голям процент на живеещите под прага на бедността това е нормално. Добрата новина е, че много от безработните хора все пак имат интернет и вероятно използват възможностите му за търсене на работа. Трудовоактивното население в голямата си част има достъп до интернет, което е от голямо значение“, обясни за в. „Животът днес“ Георги Апостолов, координатор на Центъра за безопасен интернет. Според наблюденията му голяма част от потребителите на глобалната мрежа над 60 години я използват основно за комуникация с близките си в чужбина. „Те знаят единствено как да включат компютъра и да влязат в конкретното приложение или социална мрежа, но на практика нямат основни компютърни умения“, допълни Апостолов.

„Притеснителен е фактът, че повече от 40 на сто от хората не са сигурни дали това, което са прочели и видели в онлайн пространството, е истина и не знаят как да действат. Тоест липсва основна дигитална грамотност сред българските потребители на интернет“, коментира Петър Кънчев, експерт към Центъра за безопасен интернет и към Фондация „Приложни изследвания и комуникации“. Негативната тенденция важи с пълна сила и за младите хора. Това се доказва от национално представително изследване на Центъра за безопасен интернет от 2016 г. за поведението на децата в интернет, резултатите от което ще бъдат представени в Деня за безопасен интернет на 7 февруари 2017 г.

„Проблемът е, че в училище на децата не се преподават основни дигитални знания и умения за работа с интернет. От 10 години отправяме апел най-вече към Министерството на образованието и науката за ефективна промяна на обучението в училище по информационни и комуникационни технологии. За съжаление, с приемането на новия закон за образованието, с новите програми и държавно-образователни изисквания, които МОН въвежда, ние виждаме, че пак тъпчем на едно място. В часовете по информационни технологии и информатика занимават децата с всякакви неща –  от елементи на дънната платка на компютъра до работа с Word, Excell и Power Point, което не е съвсем безполезно, но се пропускат основни неща – като представянето на полезни аспекти при използването на интернет, развиване на компютърна грамотност, критично мислене и умение за безопасна работа в мрежата“, каза Георги Апостолов.

От Центъра за безопасен интернет подчертаха, че едва 22% от българските ученици използват интернет за нещо, свързано с училище, по-често от веднъж месечно. Повечето от подрастващите главно сърфират за забавление и комуникация.

Тревожен е фактът, че въпреки увеличаването на компютърните кабинети, на модерното им оборудване, на въвеждането на интерактивни дъски наблюдаваме спад в използването на интернет в училище. Това отново се дължи на несъобразената с техните нужди програма за обучение в медийно-дигитална грамотност, и то не само в часовете по ИКТ“, категоричен е Георги Апостолов.

 

Сподели във Facebook