Едва 8,6% от предприятията в България продават своите продукти и услуги онлайн, показва ново проучване на Националния статистически институт (НСИ). Всяка втора компания у нас няма собствен уебсайт, установява още изследването. Повече от половината мениджъри споделят, че не предлагат онлайн търговия, защото смятат, че продуктите или услугите им не са подходящи за продажба чрез интернет. 27 на сто смятат, че разходите по внедряване на система за уеб продажби биха били прекалено високи в сравнение с ползите.

Сред бизнесмените, които не притежават уебсайт, е и дизайнерът Десислава Кралева, която създава собствена модна марка за дрехи и аксесоари. Тя обаче споделя, че предимствата на онлайн търговията не бива да се пренебрегват. „Архитект съм по професия, но винаги съм имала влечение към модата и приложните изкуства. Започнах да шия дрехи за себе си и за приятелки, докато в един момент реших, че искам само с това да се занимавам.“ Все пак Десислава не пренебрегва предимствата на интернет, защото започва бизнеса си, като представя продуктите си във Фейсбук и поръчките заваляват.

Една трета от предприятията използват различни видове социални медии, за да развиват дейността си

и да разширяват своето интернет присъствие. Най-популярни са социалните мрежи Facebook, LinkedIn и Google+, в които 45,9% от предприятията с 250 и повече заети лица поддържат свой профил. Големите компании са най-активни и при използването на уебсайтове за споделяне на мултимедия  - VBox7, YouTube, Flickr, Picassa, SlideShare и др., с дял от 18,4%, докато при малките предприятия с между 10 и 49 заети лица относителният дял е едва 7,3%.

Най-активни в представянето си в интернет пространството чрез собствен уебсайт са компаниите с 250 и повече заети лица. На своята интернет страница фирмите основно предоставят информация за предлаганите стоки и услуги, поставят връзка или препратка към профила си в социална мрежа и евентуално предлагат възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки или услуги.

Само 18,7% от фирмите отделят от бюджета си разходи за реклама в интернет.

Отново по-активните в използването на различни похвати, като рекламни банери в търсачки, социални медии или на други уебсайтове, позиционирана реклама и т.н., са средните и големите компании. Всяко пето предприятие в България е наело служители, чиято основна работа е да разработват, експлоатират или поддържат информационни системи и софтуерни приложения. Големите компании с 250 и повече заети лица предлагат най-много работни места за такива кадри (61,1%), докато при малките предприятия с между 10 и 49 заети лица относителният им дял е едва 16,2%.

Електронните умения вече са задължително изискване за служителите,

но едва 7,9% от работодателите осигуряват някакъв вид обучение, за да повишават квалификацията им, показва още проучването на НСИ.   

Експертите са категорични, че интернет присъствието на предприятията в България и възможностите за електронна търговия трябва да бъдат подобрени. Защото потенциалът на електронната търговия в страната и в най-близкия ни пазар – европейския, е огромен. С население от над 821 милиона души и 73,5 % използващи интернет Старият континент е един от най-бързоразвиващите се пазари за търговия онлайн.

Средно 50% от европейците пазаруват в интернет,

докато според проучване на Евростат в България само 18 на сто от гражданите правят покупки онлайн. Шампиони в това отношение са британците. Осем от десет граждани на Обединеното кралство използват възможностите на онлайн търговията.

Най-купуваните стоки чрез интернет в Европа са дрехи, обувки, спортни стоки, билети за пътувания и концерти, стоки за дома, както и дигитално съдържание като електронни книги, филми, музика, спортни събития.

Сподели във Facebook