Илон Рийв Мъск е канадско-американски предприемач, иноватор, инженер, изобретател, бизнесмен магнат, инвестиращ в грандиозни високотехнологични проекти. Основател и шеф на компанията SpaceX, Tesla Motors, съучредител на SolarCity, PayPal. Лично е участвал в разработването на нови технологии за алтернативни енергийни източници, икономични слънчеви електростанции, конструирането на екологични електромобили. Мъск се занимава и със създаването на изкуствен интелект на свръхчовешко ниво OpenAI, високоскоростната (два пъти по-бърза от самолет) транспортна система Hyperloop, проектирането на космически кораби, призвани да осъществят главната му цел – пътешествие до Марс.

Един от гениите на нашия век притежава качества като настойчивост, добре развито критично мислене, умението да прави точен анализ на събитията и собствените си действия, огромна работоспособност. Известно е, че Мъск работи по сто часа в седмицата.

По данни на списание „Форбс” от януари 2016 г. състоянието на бизнесмена е оценено на 12,4 милиарда долара, което го нарежда на 39-о място в списъка на най-богатите американци.

Детство

Днешният милиардер е роден в южноафриканския град Претория на 28 юни 1971 г. Той е най-големият от трите деца в семейството на инженера Ерол Мъск, англичанин, и диетоложка с канадско-британски произход. След развода на родителите му през 1980 г. Илон отначало остава с майка си, а по-късно пожелава да живее с баща си.

Илон чете от много малък и по-голямата си част от свободното си време прекарва с това занимание. Често се затваря в себе си и не обича компаниите. Това го подлага на непрекъснати подигравки от страна на връстниците му.

На 9 години получава първия си компютър Commodore VIC-20 и веднага се увлича в програмирането. На 12 сам създава видеоигра, която продава за 500 долара. Първия си хонорар не харчи за глупости, присъщи за възрастта му, а го влага в акции, които му носят дивиденти. С тази сума той осъществява мечтата си – да се премести на друг континент.

Образование

Решаващ момент в биографията на Мъск, положил началото на зашеметяващата история на успеха му, е решението му да имигрира от ЮАР в САЩ, когато още не е навършил 18 години. Това обаче не може да стане веднага. Първо отива при майка си в Монреал. Там получава канадско гражданство и около година изкарва хляба си с нискоквалифицирана работа, живеейки на ръба на нищетата.

През 1990 г. амбициозният младеж постъпва в един от най-престижните вузове в страната и в света – Университетът Куинс в Кингстън. А след 2 години се прехвърля в американски университет в щата Пенсилвания. Завършва с диплома по две специалности – физика и икономика. Веднага след това става аспирант към Станфордския университет, за да получи докторска степен по физика, но зарязва ученето, за да се заеме с предприемачество.

Старт на кариерата

През 1995 г. заедно с брат си Кимбъл учредява първата си IT компания Zip2. Илон не само се труди от ранна сутрин до късна вечер, но и живее в офиса, който е взе под наем. Но неговата настойчивост и упоритост се отплащат щедро. В онези години интернет преживява своя бум и през 1999 г. двамата братя продават компанията си за рекордната сума от 307 милиона долара на търсачката AltaVista, придобита по-късно от Compaq.

Илон Мъск споделя, че още като студент решава да влезе в сферата на дейности, способни да променят света. Според него най-важните отрасли, които биха оказали огромно влияние върху съдбата на човечеството, са интернет, колонизацията на космоса и възобновяемите енергийни източници. И той пристъпва към тяхното покоряване.

Ерата на PayPal

Следващият интернет проект на Илон е стартиращата компания X.com. След година се обединява с конкурента Confinity, а през 2001 г. компанията е преименувана на PayPal. Амбициозните бизнесмени работят над перспективни идеи като електронното банкиране, създавайки една от водещите платежни системи на съвременността - PayPal.
Независимо от някои разногласия в екипа броят на ползвателите динамично расте. За това съдейства и провеждането на прогресивна политика и внедряването на иновационни модели в защита от вирусите например. Логичен завършек на успеха става покупката на системата eBay през 2002 г. за 1,5 млрд. долара. Делът на Мъск е около 180 млн., което му осигурява възможността да се заеме с проектите си относно слънчевата енергия и космоса.

Изгрява Марс

Магнатът новатор създава трета компания, чиято цел е усвояването на космоса. Той е привърженик на идеята за колонизация на Марс и се захваща с проектирането на специални оранжерии, които биха легнали в основата на самостоятелна екосистема на червената планета. Съществува обаче проблем с тяхното доставяне. Мъск смята за нецелесъобразно закупуването на готови ракети заради завишените им цени, затова пристъпва към конструирането на собствени многостепенни космически апарати. Той влага първоначално 100 млн. долара, след което привлича редица крупни инвеститори. Успява и да сключи договор с NASA за 1,5 млрд. долара.

През 2009 г. за първи път космически кораб, разработен с финансиране от частни компании, успешно доставя товар в околоземната орбита. Въпреки че стойността на компанията вече е достигнала 3 млрд. долара, собственикът ѝ не бърза да я продава, надявайки се, че след двайсетина години изглеждащите днес като фантастика идеи ще се превърнат в реалност.

Илон Мъск два пъти е бил женен. От първия брак има петима синове – близнаци и тризнаци

Предизвикателството Tesla

През 2004 г. Илон Мъск се включва към компанията Tesla Motors, основана от двама изобретатели. Тя се е позиционирала като производител-пионер в серийните електромобили. Милиардерът се съсредоточава в пускането на спортния Tesla Roadster на основата на английския Lotus Elise. По негова инициатива е минимизирано теглото на модела, усъвършенстван е акумулаторният отсек и са внедрени нови елементи в дизайна на фаровете. За тази работа Илон получава премия в областта на екологията Global Green-2006, а размерът на инвестициите в проекта достига 100 млн.

Независимо от трудностите в бизнеса и разходите, които принуждават Мъск да уволни част от сътрудниците си и даже да продаде спортния си автомобил, компанията избягва фалита. Спасението идва от инвестициите на немската автокорпорация Daimler и предоставянето на изгоден кредит по инициатива на Министерството на енергетиката на САЩ. За финансовия успех на компанията помага и пускането на премиум класата Model S. Само през 2013 г. са продадени 10,5 хиляди такива електромобила.

Паралелно с това предприемачът се занимава с конструирането и производството на станции за зареждане на електрически транспортни средства. В сферата на интересите му е и проектът SolarCity, който се специализира в монтиране на слънчеви електростанции. Неговата стойност се оценява на 3 млрд. долара.

Бизнесменът, който се стреми да открие епохата на достъпния космически туризъм, притежава учебно-тренировъчен реактивен самолет Aero L-39, има още и Dassault Falcon 900. Той е собственик на подводница Wet Nellie. Предприемачът е основател на благотворителна фондация на негово име.

За първи път през 2012 г. Мъск огласява плановете си за създаване на нов тип транспорт Hyperloop. А през януари 2016 г. изобретателят заявява намеренията си до три години да конструира електромобил, който ще може без водач да преодолее разстоянието от Лос Анджелис до Ню Йорк, което е 4 хиляди километра.

От всичко написано дотук нямаме основание да се съмняваме, че гениалният изобретател ще спази обещанието си, както и много други, които още са в мечтите му.

Сподели във Facebook