Днес целият свят се е побъркал по електронните устройства – смартфони, таблети и всякакви цифрови технологии. Според специалистите обаче заедно с модерните джаджи между хората прониква вирусът на цифровото слабоумие. И това не е шега, а диагноза. Още през 2007 г. учени установили, че с всяка година все повече деца, представители на електронното поколение, страдат от разстройство на вниманието, загуба на памет, ниско ниво на самоконтрол, когнитивни нарушения, потиснатост и депресия. Изследвания са доказали, че в мозъка им са настъпили промени, подобни на появяващите се след черепно-мозъчна травма или в ранен стадий на деменция (слабоумие), които обикновено се развиват в старческа възраст.

Звучи невероятно, но

средностатистическият 7-годишен европеец вече е прекарал пред екраните на съвременните устройства над една година от живота си (по 24 часа в денонощие), а 18-годишният – над четири години!

Действително днес децата са различни, но мозъкът им е същият, какъвто е бил преди хиляда години – 100 милиарда неврона, всеки от които е свързан с десетки хиляди себеподобни.

Отдавна е известно, че мозъкът трябва да се развива и подхранва. Всичките наши мисли, действия, решения на сложни задачи и дълбоки размишления оставят следи в нашия мозък. „Нищо не може да замени това, което децата получават от собственото си, свободно и независимо мислене, когато изследват физическия свят и се сблъскват с нещо ново“, твърди британският професор по психология Таня Бирон.

А от 1970 г. радиусът на активност на децата (пространството извън дома им, в което те свободно изследват околния свят) се е намалил с 90%! Светът им се е свил до екрана на смартфона.

Децата са забравили или още по-лошо – не знаят, какво е да тичат навън, да се катерят по дърветата, да пускат корабчета или просто да си говорят.

Те с часове седят, вглъбени в смартфоните или таблетите си. А трябва да развиват мускулите си, да научат за рисковете, които им е подготвил света, да общуват на живо с приятелите си. „Удивително е колко бързо се сформира съвършено нов тип среда, където вкусът, обонянието и осезанието не се стимулират, където голяма част от времето седим пред екраните, а не се разхождаме на чист въздух и не прекарваме времето си, разговаряйки лице в лице“, казват психолозите.

Мозъкът се формира, когато има външни стимули и колкото повече са те, толкова по-добре.

Затова е важно децата да изследват света физически, а не виртуално.

Това е необходимо на растящия мозък, както и преди хиляда години.

Детето се нуждае още от здрав и пълноценен сън, съвременното поколение е може да излезе от интернет и да се откъсне от компютърните игри. Съвременните деца определено спят по-малко, а това застрашава здравето им. Какво развитие може да се очаква, когато са уморени, имат главоболие, а училищните предмети не влизат в главата им?

Как цифровите технологии променят мозъка на подрастващите?

Първо – броят на външните стимули се ограничават до еднообразното прекарване на времето в интернет. Детето не получава необходимия му опит, за да развива важни участъци в мозъка си, които отговарят за съпреживяването, самоконтрола, вземането на решения… А това, което не работи, умира. Така както при човека, който не ходи, атрофират мускулите на краката.

Децата не са свикнали да запомнят информацията, по-лесно им е да намерят отговорите в интернет търсачките. Това води до проблеми с паметта, която изобщо не се тренира.

Много хора си мислят, че съвременните деца са станали по-умни, благодарение на интернет. Фактите обаче не са оптимистични. Статистиката показва, че днешните ученици в единайсети клас се справят със задачите на нивото на 8- и 9-годишните деца преди 30 години. Според изследователите причината е животът във виртуалния свят.

„Опасяваме се, че цифровите технологии инфантилизират мозъка“, бият тревога психолозите.

Нищо все още не е изгубено.

Достатъчно е да ограничим времето, което децата прекарват с всевъзможните електронни устройства. Любопитно е, че именно Стив Джобс, гуруто на цифровата индустрия, е правел точно това. Нуговите деца изобщо не са използвали смартфони, а другите електронни устройства са им били забранени през нощта и в почивните дни.

Крис Андерсън, главен редактор на американското списание Wired и един от основателите на 3D Robotics, също ограничава децата си в използването на съвременните технологии. Неговото правило е – никакви екрани и електронни устройства в спалнята.

Синовете на създателя на Blogger и Twitter могат да ползват таблети и смартфони не повече от 1 час на ден. А директорът на OutCast Agency е ограничил използването на електронни устройства в дома си до 30 минути на ден.

Това е и отговорът на въпроса „Какво да се прави?“. Просто възрастните трябва и могат да се погрижат за бъдещото поколение.

Сподели във Facebook