Аделина Любенова, СТИНГ АД: Пациентът е в центъра на нашето внимание


Традиционно при настъпването на пролетта един от най-големите дистрибутори на лекарства в България – СТИНГ, организира за фармацевтите, които са клиенти на компанията, национална конференция по актуалните проблеми на дистрибуцията с лекарства и организацията на здравеопазването. На 22 март в столичния хотел „Кемпински-Зографски” се събраха специалисти в различни области и представители от над 600 аптеки от цялата страна, за да дискутират възможностите за подобряване на достъпа до лекарства чрез прилагането на съвременните средства за информация и комуникация. Презентация за възможностите и предизвикателствата пред България във връзка с развитието на електронното здравеопазване направи Аделина Любенова, отговорен фармацевт на СТИНГ АД и зам.-председател на съвета на директорите на дружеството. С нея разговаря Петър Галев.

- Г-жо Любенова, защо се ангажирате с организирането на голяма конференция, повечето фирми максимално ограничават дейността си по време на кризата?
- Защото работата ни като дистрибутор на лекарства е свързана с огромна отговорност към основните субекти в системата на здравеопазването. Ние сме посредник между лекаря, производителя на лекарства, аптеката и пациента. Зад достъпа на хората навсякъде и по всяко време до нужните им медикаменти стоят огромна организация, планиране, трудът на много хора и се влагат огромни финансови средства, при това авансово. Наши клиенти са над 3200 аптеки в цялата страна и ние искаме те да почувстват, че някой мисли за тях, за тяхното развитие, за общото бъдеще, което ни предстои. А когато имаме перфектна система за достъп до лекарства в цялата страна, най-голямата полза е за пациента, той е в центъра на нашето внимание.

- Специално внимание отделихте на електронното здравеопазване...
- Още през 2007 г. Европейската комисия прие специален екшън план за развитие на електронното здравеопазване във всички страни - членки на ЕС. Ние доста сме изостанали от този процес, а той отваря съвсем нови хоризонти в обема, качеството, бързината и достъпа до много дейности, свързани със здравето ни.

- Какво точно имате предвид?
- Целите на електронното здравеопазване са свързани с подобряване на здравето на гражданите чрез предоставяне на важна, понякога животоспасяваща информация – дори в други държави, когато това е необходимо – чрез съвременните комуникационни технологии и базата данни, които са в основата на електронното здравеопазване. Това е нов, комплексен подход, при който чрез използването на информационни и комуникационни технологии се подобряват профилактиката, ранното откриване на заболяванията, диагнозата, лечението, проследяването на състоянието на пациента. Развитото електронно здравеопазване позволява цялата информация за предписаните лекарства да се създаде и пренася по електронен път между лекаря, пациента и аптеката. Представете си колко време ще се спестява от чакане пред кабинетите за поредната рецепта за хронично болните и колко по-бързо ще става обслужването в аптеките. Но колегите трябва да са готови за този момент и ние ще им помогнем за това.

- Проучвали ли сте какви са очакванията на пациентите от електронното здравеопазване?
- Има такива проучвания, а и ние получаваме обратна информация от нашите клиенти. Пациентите искат съвсем конкретни и логични неща, например платформа, чрез която да контактуват с други хора с подобни на техните здравословни проблеми, възможност да откриват болници, лекари и аптеки, които работят по договор с НЗОК; да съставят рейтинг на здравни заведения, на медицински специалисти и аптеки и да могат да се ориентират чрез този рейтинг за търсене на качествена помощ и обслужване и много други практически неща.

- Какво очаквате от държавата във връзка с вашата дейност?
- Стабилна нормативна база, която да позволява нормално и логично развитие на бизнеса. Когато правилата водят до закриване на аптеки и до намаляване на достъпа на хората до медикаменти, тогава всички имат проблем. Освен това очакваме активна работа за въвеждане на електронното здравеопазване, защото според председателя на ресорната парламентарна комисия д-р Нигяр Джафер вече сме закъснели с 10 години и е крайно време всички частични решения да се сглобят в цялостна картина. Важно е, че вече всички са осъзнали, че електронното здравеопазване ще подобри качеството в системата при намаляване на разходите и ще ограничи драстично възможностите за корупционни практики.

Сподели във Facebook
Етикети: Брой 93