Здраве

16 Септември 2013

3414

Животът днес

Най-често задаваните въпроси за електронното пациентско досие

Пациентите в ролята на контрольори на здравната система - това е възможно от 15 април 2013 г., след като НЗОК започна да издава безплатно код за достъп до личното електронно здравно досие. Интересът на хората е много голям, казват от здравната каса. Затова още веднъж коментират за онлайн мрежата КредоУеб най-често поставяните за досието въпроси.

Как се влиза в досието?
Всеки може да разгледа своето досие от сайта на НЗОК nhif.bg или през страницата на credoweb.bg (линка към пациентското досие). Необходимо е само да въведе уникален код за достъп (УКД) и ЕГН, личен номер на чужденец или служебен номер от регистъра на НАП (за лицата без ЕГН/ЛНЧ), както и символите, които се изписват на екрана.

Как да получим своя личен код?
Това е 10-символен буквено-цифров код, който се издава безплатно от всяка районна здравноосигурителна каса (РЗОК) независимо от местоживеенето, като за целта е необходимо гражданинът да подаде заявление за издаване. Кодът е персонален, поради което заявленията за неговото издаване се подават лично в РЗОК срещу представяне на документ за самоличност или чрез упълномощено лице. В тези случаи задължително се прилага (в оригинал или нотариално заверено копие) изрично пълномощно с нотариална заверка на подписа. УКД служи за достъп и до личните данни на лицата, за които притежателят му е направил избор на личен лекар – деца до 18 г., лица, на които е настойник или попечител.

Каква информация съдържа електронното здравно досие?
В електронното здравно досие се съхранява информация за извършен избор на личен лекар на всеки гражданин (от 2000 г. до момента), както и за извършените и отчетени за него дейности от личния лекар, лекарите специалисти, болничните заведения, лабораториите и аптеките - от 2009 г. досега. В електронното здравно досие към настоящия момент има информация за извършените и отчетени дейности от изпълнителите на дентална помощ  през последната година. Няма давностен срок за данните, които се съхраняват в електронното здравно досие.

Как да научим за настъпили промени в електронното здравно досие?
Системата позволява гражданите да получават уведомления за настъпили събития (напр. за извършена промяна в пациентската листа), за събития, които предстоят (напр. годишен профилактичен преглед), както и за деца до 18-годишна възраст или подопечно лице (напр. уведомление за правото на периодични профилактични прегледи). Нотификациите ще се извършват по два начина: чрез имейл (безплатно) или чрез SMS (предварително направен абонамент).

Имаме ли право да получим код за достъп, ако здравноосигурителните ни права са прекъснати?
Да. Право на достъп имат само задължително здравноосигурени лица по смисъла на Закона за здравното осигуряване, включително в случаите, когато техните здравноосигурителни права са прекъснати.

Къде в София можем да получим УКД?
Адресите, на които в София може да подадем заявление за издаване на УКД, са: РЗОК София-град 1408, ул. „Енос“ 12-14, както и в нейните регионални офиси: ДКЦ №20 в кв. „Красно село“, ДКЦ №25 в кв. „Младост“, ДКЦ №18 в кв. „Подуяне“, ДКЦ №12 в кв. „Люлин“ и ДКЦ №8 в кв. „Надежда“.

Какво да направим, ако открием, че в електронното ни досие има невярна или непълна информация?
За всяко несъответствие между получена медицинска помощ и отразените дейности в електронното здравно досие можем да подадем жалба в районната здравноосигурителна каса. Контролните органи на институцията ще извършат проверка и писмено ще ни информират за резултатите от нея.

Как личният ни лекар или другите лекари, които посещаваме, могат да получат достъп до нашето електронно здравно досие?
За да може лекарят да разгледа здравното досие, това трябва да стане с нашето изрично съгласие. Изпълнителите на медицинска помощ следва да имат валиден електронен подпис. 

Можем ли сами да променим личния си код?
Не. Персонализираната информационна система на НЗОК предоставя възможност за деактивиране на кода по заявление на здравноосигуреното лице. В случай на промяна на ЕГН, личен номер на чужденец (ЛНЧ) или служебен номер от регистъра на НАП може да се издаде нов код по описания ред.

 

 


 

Сподели във Facebook
Етикети: Брой 68