Евгения Трофимчук-Веда получава образованието си в областта на балета, хореографията и режисурата в Москва, Санкт Петербург и Пловдив. Създател е на танцова школа и се занимава с популяризиране на балета на Балканите от повече от 10 години, като е основател на сдружението „Балкански алианс“, регистрирано в сръбската столица Белград. Сред основната дейност на този алианс е организирането на различни олимпиади в областта на музикално-сценичните изкуства. Най-голямото такова събитие се провежда от двайсет години в Москва, а на Балканите картата на тези събития включва Белград, Ниш, Солун. У нас такива олимпиади се провеждат вече от 9 г., с помощта на различни културни организации, фирми и някои от общините. На един курс по балетна режисура при проф. Петър Луканов Евгения се запознава с примабалерината и дългогодишен ръководител на балета в Софийската национална опера и балет Сара-Нора Кръстева. Определено е впечатлена от нейния професионализъм и отдаденост към балета. Започва да я кани като член на журито в танцовите олимпиади, които организира. При една от поредните им професионални срещи в Бургас Евгения предлага да организират международен балетен конкурс под наименованието „Сара-Нора Прима“. Съгласието на известната примабалерина не идва веднага, но след известно време приема предизвикателството. Един от мотивите е липсата в момента на български международен балетен конкурс, след като страната ни е организатор на световноизвестния Варненски конкурс, който, за съжаление, не се провежда от няколко години и в скоро време не се очертава възобновяването му.

Точно с тази тема започна разговорът ми с Евгения – Веда:

  • Евгения, замислен ли е новият балетен конкурс в Бургас да замести дългогодишния Варненски конкурс?
  • В никакъв случай! Няма връзка между двете прояви, освен това, че доста време Сара-Нора Кръстева активно участваше и всестранно подпомагаше провеждането на Варненския конкурс, дори бих казала, че последните му издания се състояха и благодарение на нейната отдаденост и упорита работа. Жалко, че този дългогодишен конкурс вече го няма, но това не означава, че в България няма енергия и професионализъм за създаването на успешен нов конкурс.
  • Защо решихте да поканите Сара-Нора като лице на конкурса?
  • Защото точно тя е творецът, който на първо място се е доказал на сцената и има дълга и успешна балетна кариера. Освен това има богат административен опит и организационен талант, който се доказа във времето, когато оглавяваше балета на Софийската опера. Не всеки може да извоюва промяната на закон, което Сара-Нора направи в полза на всички балетни артисти в страната, които вече се пенсионират при по-изгодни условия. А под нейно ръководство Националният балет укрепна, привлече много чуждестранни артисти, разшири репертоара си и осъществи много успешни турнета.
  • Как сте разпределили работата по конкурса?
  • Съвсем логично Сара-Нора се занимава основно с творческата част, а аз движа организацията, но общо взето заедно обсъждаме и решаваме всичко.
  • Прави впечатление, че журито е на много високо ниво…
  • Да, това беше задължително, защото правим професионален конкурс! Тук много помогнаха дългогодишните контакти на Сара-Нора с нейни колеги от различни държави, които, след като получиха покана от нея, приеха да журират в Бургас. С такова авторитетно жури всеки участник може да е сигурен в обективността на оценките и в стойността на наградите, които ще бъдат определени.
  • Как извоювахте конкурсът да се проведе в залата на Бургаската опера?
  • Благодарение на интереса и разбирането на директора на операта г-н Александър Текелиев, който с много голямо желание помага с всичко, което е възможно. Все пак да се танцува на истинска професионална сцена е много по-комфортно, а участниците и публиката няма да зависят от капризите на времето.
  • Как набирате участници за конкурса?
  • Регламентът е преведен на четири езика и го изпращаме до различни балетни центрове, училища, театри. Лично аз обикалям и правя срещи в няколко държави, където представям конкурса, а разчитаме много и на съвременните комуникации през Интернет. Вече имаме записани участници от Бразилия, Португалия, Италия, Германия, Русия, Сърбия и Гърция, разбира се и много от България. Предстоят ми срещи и в Румъния, откъдето със сигурност ще има интерес. Регистрацията е през модерен софтуер, в който участниците могат да вкарат и музиката, на която ще танцуват.
  • Коя е най-важната награда, която конкурсът присъжда?
  • Благодарение на Министерството на културата, на община Бургас и на другите партньори на конкурса са осигурени парични награди в различните възрастови категории. Но според мен най-важната награда за един балетен артист е възможността за професионална изява по договор в операта в Бургас, в театъра в Белград, както и на сцената на Софийската опера и балет. Осигурени са стипендии и за безплатно обучение на някои от лауреатите в Русия и в Италия. 
  • И един по-глобален въпрос – какво е според Вас бъдещето на балета в дигиталната ера, в която едва ли не всичко – и животът, и забавленията са онлайн?
  • Балетът със сигурност има бъдеще, но ние трябва да се борим за него! Децата и младите хора трябва в подходяща форма да се запознават с тази красота и хармония! Все пак това изкуство се е развивало и оцеляло стотици години, вярвам, че ще продължи да се развива и да облагородява и бъдещите поколения. А съвременността много улеснява младите хора, които тръгват в балетната кариера, защото могат да гледат знаменити артисти и изпълнения с няколко клика в мрежата
Сподели във Facebook