Акценти

18 Октомври 2020

Животът днес

Учени стигнаха до извода, че затоплянето на климата и увеличения годишен брой на дните с температури над 26°С оказват негативно влияние върху успеваемостта на учениците. Те по-трудно съобразяват и получават по-ниски оценки. Специалистите са разтревожени, че ако глобалното затопляне продължава с такива темпове, то бъдещите поколения значително ще оглупеят.

Статия по темата е публикувана в научното списание Nature Human Behavior. Експерти анализирали данните за успеваемостта в училищата на 58 страни. Като източник на информация те ползвали Международната програма за оценка на образователните достижения на учащите се. В нея са отчетени резултатите от тестовете по математика, естествени науки и четене на 144 милиона ученици в периода от 2000 до 2015 г. В програмата участвали държави с различно ниво на доходите на населението и различни климатични условия. Между тях имало бедни тропически страни като Виетнам и напреднали с умерен климат като Франция и Нова Зеландия. Учените сравнили събраните данни с показателите на средногодишните температури в тези региони на планетата. Оказало се, че при достигане на стойности от 26,7 °С когнитивните способности, издръжливостта и работната памет започнали да се понижават. Всеки допълнителен ден, когато термометрите показвали тези или по-високи градуси, средните резултати на изпитите се влошавали с 0,18%.

Тази тенденция била особено силно изявена при учениците от бедните страни, за които е типична висока средногодишна температура и много горещи дни, а в училищата липсват климатици.

Учените са убедени, че в бъдеще глобалните климатични промени не само ще понижат успеваемостта на учениците, но и ще се отразят негативно върху образователните системи, а това ще потисне икономическия ръст на страните и ще влоши качеството на живота.

Сподели във Facebook