- Вашата асоциация съществува от 1999 г. По-информиран и по-търсещ правата си ли е българинът днес в сравнение с преди 18 години?

- Със сигурност средният българин е много по-информиран днес. Но пък и пазарът вече е много по-сложен, отколкото тогава. През 1999 г. имахме 1 мобилен оператор с 3 тарифни плана. Сега всеки от трите има десетки планове. Самите продукти станаха много по-сложни. Договорите за услуги са вече такива, че дори дипломирани икономисти и юристи не ги разбират напълно. Това е много неприятна тенденция. Не само в България, тя е световна. На потребителя се показва „сиренце“, но от другата страна го чакат 50 страници клаузи, които не знаеш кога точно ще се изправят срещу теб.

- Кои са най-често срещаните оплаквания, с които хората са идвали в асоциацията през 2016 г.?

- Най-много са оплакващите се от доставчиците на ток, парно и вода плюс мобилните оператори и ползващите финансови услуги. Сравнително по-малко са рекламациите на стоки, предимно бяла и черна техника.

Но пък нашият пазар е много зле като цяло с поддържането на стока в гаранция. Аз самият не разбирам защо толкова много сервизи практикуват задържането на продукта за 30 дни, докато отстранят повредата, при положение че става въпрос за нещо, което може да се свърши за един ден. Те се възползват от законовия текст, в който се казва „до 30 дни“. Защо обаче не се опитват да намаляват времето? Имам чувството, че го правят нарочно, като че ли се подиграват на хората. За да ги откажат да си търсят правата. Също като нашите политици, които се опитват да отвратят всички граждани от политиката, за да им остане само зависимият и контролиран вот, с който са свикнали да боравят.

От друга страна обаче, като че ли понякога не забелязваме, че през последните години държавната Комисия за защита на потребителите успя да промени десетки договори, като премахна от тях неравноправните клаузи. Не забелязваме и добрия интернет, който ползваме в България в сравнение дори с развити западни държави.

Бих отбелязал обаче, че хората идват доста късно в асоциацията, което може да обезсмисли сигнала им, особено при финансовите услуги. Не бива, когато виждаш, че не можеш да платиш навреме вноската си, да се криеш и да дойдеш да се оплакваш чак когато са те подгонили.

Цялото интервю с Богомил Николов можете да прочетете в 1 брой за 2017г. на хартиеното издание на в."Животът днес" 

 

 

Сподели във Facebook