Етикетите на бутилираните минерални и трапезни води продължават да подвеждат потребителите за качеството и произхода на водата. Това съобщиха за в. „Животът днес“ от Федерацията на потребителите в България. Експертите са установили редица нарушения на компаниите, които бутилират натурална, трапезна и изворна вода.

Една от най-честите заблуждаващи практики е името, под което се продава бутилираната вода, всъщност да не съвпада с извора, от който се пълнят бутилките. Често фирмите поставят името на популярна географска местност върху етикета, като заблуждават потребителите, че водата е натурална и произхожда от този регион. Но изворът всъщност се намира на километри от това място.

„Миналата година се обърнахме към Министерството на здравеопазването с искане да бъдат извършени проверки заради несъответствията. От институцията се забавиха доста и накрая излязоха със становище, че не са открити нарушения при по-голямата част от производителите. Истината е, че предишният състав на министерството преднамерено защитаваше корпоративни и лобистки интереси. Има бутилиращи компании в този сектор, които се извисяват над законите в страната и правят каквото си искат. От което, разбира се, страда потребителят. Ние нямаме съмнение за това, че години наред грубите нарушения в производството на бутилирана вода са прикривани.

Надяваме се след формирането на новото ръководство на Министерството на здравеопазването нещата да потръгнат, да бъдат извършени истински проверки и да има последствия за нарушителите“, коментира пред екипа ни Емил Георгиев, изпълнителен секретар на Федерацията на потребителите в България.

Той подчерта, че прикриването на нарушения обхваща и по-ниски равнища, например на ниво Регионалните здравни инспекции. „От регионалната инспекция в Смолян ни отказаха достъп до важна информация, с което категорично доказаха, че защитават интересите не на хората, а на бутилиращите компании“, допълни Георгиев.

От Федерацията на потребителите откриват и още нарушения върху етикетите. Буквите, с които е изписано съдържанието, са прекалено малки, за да се разчитат от потребителите. Тази информация обаче е важна за здравето на хората, тъй като има води, които не са подходящи за ежедневна консумация, тъй като съдържат флуорид над 1,5 милиграма на литър.

От Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България определиха като неверни, некоректно представени и подвеждащи за потребителите твърденията на Федерацията на потребителите.

Изпълнителният директор на асоциацията Жана Величкова подчерта, че е изпратила лична покана за среща на г-н Емил Георгиев, за да обсъдят темата. Пред екипа ни Георгиев каза, че „Жана Великова лъже“, не е получавал подобна официална покана от „Асоциацията, която така или иначе защитава корпоративните интереси“.

Сподели във Facebook