Акценти

12 Септември 2019

Животът днес

Електрическите тротинетки не само рязко нахлуха в България, а и си намериха огромен брой почитатели. С това нестандартно возило обаче европейското законодателство мери сили отдавна. Оказва се, че не само у нас тротинетките създават много проблеми и поставят още повече въпроси. Как им отговарят в държавите на Стария континент?

Австрия

Виена приравнява електрическите скутери с велосипедите, ограничавайки максималната им скорост до 25 км/ч. Тротинетките трябва да имат спирачки, предни и задни фарове и светлоотразители, а собствениците им са длъжни да ги регистрират.

Швеция

В страната вече се поставя въпросът за забрана на електрическите тротинетки, след като през май т.г. загина мъж на 27 години, падайки от такова превозно средство. Нещастният случай е предизвикан от сблъсък с велосипедист. Според сега действащото в Швеция законодателство този вид транспорт трябва има двигател с мощност до 25 kW и да развива максимална скорост не по-висока от 20 км/ч. Ако електрическата тротинетка превишава тези показатели, тя няма право да се движи по пътната инфраструктура за общо ползване. Има и изисквания превозното средство да е снабдено със спирачки и звънец. Ако се движи в тъмните часове на денонощието, отпред трябва да е поставен бял фар, а отзад – червен, необходимо е да е снабден и със светлоотразители. Собствениците на електрически тротинетки, чиято възраст е под 15 години, са длъжни да носят шлем, наколенки и налакътници.

Испания

До момента в Испания няма общонационални правила за новите превозни средства. В Барселона и Мадрид е забранено използването на електрически скутери в пешеходните зони. В страната се обсъжда закон, който ще забрани карането им по тротоарите, ще задължи собствениците им да сключват застраховка „Гражданска отговорност“, ще ограничи скоростта им до 25 км/ч и ще изисква от водачите да носят светлоотразителни жилетки. През август 2018 г. 92-годишна жена почина в Барселона, след като била блъсната от електрическа тротинетка. Това е първият смъртен случай на пешеходец, причинен от новото превозно средство.

Германия

От 15 юни т.г. в страната действа национално законодателство, регулиращо движението на електрическите тротинетки в градовете. Скоростта им е ограничена до 20 км/ч, а използването им е разрешено само на лица, навършили 14 години. Тротинетките трябва да бъдат снабдени с преден и заден фар и да имат застраховка. Забранено е движението им по мостове и пешеходни зони. Носенето на каска обаче не е задължително.

Италия

В Рим вече въвеждат правила за движение на тротинетките, но кметовете на отделните градове сами ще решават дали да ги прилагат.

Великобритания

Министерството на транспорта във Великобритания въведе забрана за използването на електрически скутери  по пътищата за общо ползване, както и по тротоарите и велосипедните пътеки. Тротинетки може да се карат само в частни имоти и с разрешение на собствениците им. Електрическите скутери се смятат за лек автотранспорт, затова трябва да имат номера и застраховка, а за да ги управляваш, се нуждаеш от шофьорска книжка и каска.

Холандия

В страната е разрешено използването на електрически тротинетки по велосипедната инфраструктура, а максималната им скорост е ограничена до 25 км/ч. Собствениците им трябва да са навършили 16 години.

Франция

От 1 септември във Франция действат нови правила, забраняващи на електрическите скутери да се движат по тротоарите, но могат да ползват пътната и велосипедна инфраструктура. Глобата за нарушаване на правилата е 135 евро. В началото на лятото французите станаха свидетели на първото пътно-транспортно произшествие с електрическа тротинетка, което имаше фатален изход. В Париж шофьор на товарен камион блъсна 25-годишен мъж, който почина.

Сподели във Facebook