Петър Сеферов, изпълнителен директор на „Пристанище Варна” ЕАД

- Г-н Сеферов, китайски компании проявиха инвестиционен интерес към „Пристанище Варна“. Какви са перспективите?

- Терминалите на „Пристанище Варна“ ЕАД са разположени на ключови транспортни коридори. Тук се обработват всички типове товари, в т.ч. контейнери, насипни, генерални и наливни. Това ни дава възможност да търсим партньори от много различни страни. В момента разговорите са в първичен етап, а освен интерес от базирани компании в Китай, сме в контакт с бизнеса от Азербайджан, Грузия, Украйна и др. Пристанищата и терминалите въобще на полуострова могат да се превърнат в основен хъб по т.нар. Път на коприната. Интересът към региона несъмнено е свързан с разположението му между Черно, Мраморно и Средиземно море.


- Има ли засилен интерес на международни круизни компании към пристанището заради проблемите със сигурността в Турция?

- Геополитическите събития от последните години със сигурност оказаха негативен  ефект върху круизния туризъм в Черно море, но очакванията са през следващите 2 години ситуацията да се нормализира. Полагаме усилия да подобрим предлаганата услуга, като през 2015-а бе открит за обществен достъп районът около Първо и Второ кейово място на пристанищен терминал Варна-изток. За кратко време зоната се превърна в любимо място за жителите, гостите на града и круизните пътници. В момента се рехабилитира цялостно и ще придобие още по-атрактивен вид, осигуряващ връзката между града и морето. Цялостното обновяване на зоната значително увеличава потенциала ѝ. В района вече е изграден автомобилен паркинг, който не само ще разтовари намиращите се в близост жилищни райони, но ще осигури оптимизация при обслужването на автобуси за пътническите кораби. Изградена е и уникална за страната инсталация от морски контейнери, в която наред със заведения ще бъдат разположени регатни офиси и информационни центрове за предстоящи събития. В реновирани пристанищни сгради, които не се използват за оперативната дейност на терминала, се изграждат заведения, а в непосредствена близост до тях и голяма детска площадка. Зоната ще приема граждани и чуждестранни круизни туристи с богато озеленяване, превръщайки се в градски крайморски оазис. Концепцията ни за района бе представена и пред 48-ата Генерална асамблея на Асоциацията на средиземноморските круизни пристанища. Вече сме пълноправен член на организацията. Богатата история и големият брой културно-исторически обекти в града, както и уникалната зона, която изградихме около Морска гара – Варна, са гарант за бъдещото развитие на круизния туризъм у нас и за възможностите ни за привличане на събития от международен мащаб. Само преди няколко дни в зоната се проведе събитие от формата „Ден на летенето“, на което присъстваха над 10 000 души, а в края на лятото ще бъдем домакин на регата от сериите „Тол шипс“.

- Какви инвестиции планирате до края на годината?

- Продължаваме обновяването на машинния парк, с което целим повишаване на производителността и подобряване условията на труд за колектива. Заложени са общо над 10 млн. лева за инвестиции. Средствата ще бъдат влагани целево за инфраструктурни проекти и закупуване на нова техника. Предстои да реализираме редица проекти за рехабилитация на подкранови пътища, подстанции, възли, жп инфраструктура, ще бъдат ремонтирани сгради и складови помещения. Тече вторият етап от рехабилитацията на зоната в района на Морска гара - Варна. В началото на април започна доставка на нови товарни платформи, които ще се обслужват от нови терминални влекачи, а на 18 май, когато бе отбелязана 110-ата годишнина от създаването на пристанището, бе доставен нов 144-тонен мобилен пристанищен кран. Само тази инвестиция надхвърли 3,1 млн. евро. Разработват се инвестиционни проекти за транспониране на нови методи и технически съоръжения за обработка на зърнени товари, за да отговаряме на очакванията на нашите клиенти при осигуряване на бързина и качество на обработката на товарите.

Сподели във Facebook