Спектакълът „Норма“ от Винченцо Белини по рeжисурата на Уго де Ана, с който обичаното ни сопрано Габриела Георгиева отбеляза 20 години творческа дейност, силно развълнува публиката, която се отблагодари с продължителни аплодисменти и овации към целия екип на представлението. И имаше защо! Зрители, които посещават редовно спектакли на водещите оперни театри в Европа, САЩ и Южна Америка, споделиха пред „Животът днес“ възторга си от изключителното ниво на постановката с диригент Жорж Димитров, от безспорното вокално и артистично представяне на Габриела Георгиева, Цветана Бандаловска, Мартин Илиев, Светозар Рангелов, Бойка Василева. Пред екипа ни проф. Събина Захариева, ендокринолог и просветен меломан, заяви, че никъде не е чувала толкова въздействащо, чисто и красиво дуета на Норма и Адалджиза, въпреки че е гледала шедьовъра на Белини многократно по света в изпълнение на именити артисти.

Наистина на 19 март в залата на Софийската опера и балет станахме свидетели на един от онези спектакли, за които дълго се говори.

Певци, хор и оркестър постигнаха въздействие, което надхвърля стриктното изпълнение на партитурата и либретото и обяснява защо операта може да пристрастява и да привлича отново и отново, въпреки че сюжетът, мелодиите и ариите са познати в детайли на отдадената публика. Две представления на едно и също произведение никога не са идентични, дори и да са изпълнени от едни и същи артисти. И който е разбрал това, може истински да се наслади на изпълнения, като това, което се превърна в празник, не просто „по афиш“, а заради огромната творческа енергия, която съставът на Операта показа.

И това не е изненада, защото Софийската опера и балет не просто устоя и устоява на кризите, а доказа нетипична за културна институция търдост в следването на мисията си.

Не се огъна пред пандемията и икономическите затруднения, част от които са предизвикани от – меко казано – странните правила и разбирания на Министерството на културата за финнсиране на сценичните изкуства. Но това е отделна голяма тема. Важното с днешна дата е, че Операта отново работи с пълния си капацитет, разнообразието от спектакли за възрастни и деца е огромно, а директорът акад. Пламен Карталов прави и невъзможното ограничените финанси да не се отразят на качеството. И това вече е доказано многократно през последните години – в Софийската опера и балет няма компромиси с изкуството. Дано и тези, от които зависи подкрепата на държавата за най-комплексното и трудно за реализация сценично изкуство, да разберат че всеки вложен тук лев се възвръща неизмеримо повече чрез създаване и възпитаване на човеци, а не на население...

  

Сподели във Facebook