- Инж. Братоев, след като новата метростанция „Витоша“ вече е факт, какъв е следващият ви приоритет?

Проф. Стоян Братоев, директор на Софийското метро

- Предстои усилена работа по това, което започнахме в началото на тази година – третата линия на метрото. В момента работим по седем метростанции, а в края на годината ще започнем и прокопаването на тунела. Вече се произвежда и машината за работа под земята, подготвя се и изработването на сегментите. За толкова години натрупахме много богат опит и процесът по изграждането на новата метролиния е много добре овладян.

- Как сте със сроковете?

- До момента сме по график за въпросните седем станции, до края на годината приключват процедурите за още пет станции и пет километра трасе. От средата на следващата година предвиждам да работим едновременно по 12 метростанции и 12 километра трасе от новата линия. Проектът е разделен на два етапа – като се започне от  „Владимир Вазов“ през центъра и „Красно село“, „Овча купел“ до жп линията София – Перник в кв. „Горна баня“.

- Как предвиждате да започва експлоатацията на третата линия – на етапи или след цялостното ѝ завършване?

- Самото строителство винаги е на етапи, но предвиждаме по тази линия да сме готови почти едновременно в централния участък и в този до „Овча купел“. Може да има разлика от няколко месеца, но плановете ни са в средата на 2019 г. линията да има готовност за експлоатация. „Сименс“ спечели търга за производството на влакчетата за новата линия, така че и в това отношение имаме готовност.

- Тогава ли ще прескочи Софийското метро границата от малък към среден метрополитен?

- Вече я прескочихме! Малките метрополитени са до 30 км, средните - от 30 до 80 км, и над тази дължина на линиите са големите. Ние вече сме в графата среден по големина метрополитен, защото надминахме 30 км и с последния участък достигнахме 40 км и 35 метростанции.

- Какви са плановете за разширение след завършването на тази трета линия през 2019 г.?

- Има такива планове и дори от есента започваме подготовката за разширението на третата линия към кв. „Гео Милев“ и „Слатина“, за което предварителното проучване вече мина на експертен съвет. Имайте предвид, че работата по всеки участък преди реалното му започване е 3-4 години, защото се изготвят и одобряват огромен обем планове, проекти и документи в различни области. Ние искаме да сме готови технически и юридически, за да може, когато се получи финансиране, да започнем работа. След това ще се прави проучване за разширение по посока „Люлин“ на първата линия.

- Ще има ли на някакъв етап връзка на метрото с лифта за Витоша?

- Тази връзка е обсъждана, даже имаме предварителен проект, но за там на този етап няма финансиране. Ако се намерят пари, има готов проект и в рамките на шест-седем месеца след като протекат тръжните процедури, може да се започне работа. Но отново казвам, че засега няма средства за такова продължение. Става дума за две станции след сегашната метростанция „Бизнес парк“.

- Много хора коментират, че когато са в метрото, не могат да познаят, че са в България – светло, чисто…

- Отдавна вече е факт, че метрото променя не само транспортната инфраструктура, но и целите райони, в които има метростанции, града като цяло. Заедно с това очевидно се променя и манталитетът на хората, явно оценяват комфорта, качеството, реда и чистотата в метрото и се стремят да пазят, за което им благодаря. Разбира се, всичко се постига със сериозните систематични усилия на екипа на метрополитена – поддръжка и почистване.

- При вас май сте успели да се справите с гратисчиите?

- Това е факт, те при нас са под 0,01%, което е пренебрежимо.

 

Сподели във Facebook