Последните гостувания на Национална опера в италиянския град Салерно с „Валкюра“ на Вагнер и в полския град Бидгошч с „Електра“ на Щраус са поредните доказателства, че България предлага може би единствен конвертируем продукт в лицето на блестящо подготвени като режисура, сценография, декори и музикално изпълнение постановки. При това на трудни във всяко отношение произведения, с които рядко се заемат дори най-добре финансираните театри по света. Живея с надеждата накрая и нашата държавна администрация да оцени реално какво дава Софийската опера и балет на страната ни, защото отдавна е известно, че качеството у нас първо трябва да е признато от „чужденците“. А публиката в Италия, Полша, Япония, Русия, Германия, Южна Корея, Турция, Румъния, Северна Македония не просто е доволна, а представленията завършват с възторг и многоминутни овации, след което професионалните критици в отзивите си категорично дават отлична оценка. И това е особено впечатляващо в държави, в които има изключително високи критерии към оперни и балетни представления поради дългогодишни музикално-сценични традиции. Същото наблюдаваме и на софийската сцена по време на станалите традиционни Вагнерови фестивали, привличащи в столицата зрители от целия свят, които иначе едва ли биха посетили страната ни.

Като съвременници на забележителния възход на Софийската опера и балет сигурно не си даваме сметка докрай за какво богатство става въпрос.

При това не говорим само за концептуални фестивали и спектакли. Абсолютно всяка публика е уважена и привлечена в театъра – от бебетата, през малките деца и юношите до зрелите хора. Поддържаният репертоар в операта и в балета е невероятно богат – от вечните хитове на Верди, Пучини, Моцарт, Бизе, Чайковски, Минкус до най-високите върхове на Вагнер. Добре подбраните мюзикъли привличат в театъра младата публика, която в един момент се обръща и към операта, най-често първо в по-неформалната атмосфера на летните представления на открито.

Зад всичко това стои един изключително отдаден професионален екип, събран и ръководен от истински визионер в лицето на режисьора акад. Пламен Карталов. Софийската опера и балет не се огъна преди никакви трудности и балкански комплекси и през изминалите 15 години ясно се заяви като водещ европейски театър. Певците, балетните артисти, оркестрантите, художествените и техническите екипи могат да се гордеят с това, което постигат и с престижа, който носят на страната ни. А най-важната добавена стойност от работата им е привлеченото в театъра ново поколение, за което животът не е само в Интернет.

През последните десетилетия сме свикнали да сме в дъното на всякакви класации, но истината е, че по отношение на най-високата култура – операта и балета сме сред първите на континента и в света.   

Сподели във Facebook