Представители на общината, както и на Варненската туристическа камара участваха в редица международни туристически борси, сбъднаха ли се очакванията Ви за ръст на туристи това лято, г-н Душев?

Сезонът в момента е в разгара си, така че все още не можем да направим пълна оценка. Това, което имахме като оптимистична прогноза, обаче наистина се сбъдва. Има поне 10-процентен ръст на чуждестранните туристи според данните от предварителните записвания. Според наблюденията ни към момента 15% повече руски туристи в сравнение с миналата година също са предпочели Българското Черноморие този сезон.

Общо  4 000 000 лева е заложила Община Варна за туризъм, търговия и рекламна дейност през 2016 година, рекламата ли е „разковничето“ на успеха за привличането на повече туристи?

Със сигурност рекламата помага, но не само. Трябва да се стремим към предлагане на цялостен  и качествен туристически продукт, който да задоволи различните потребности и интереси на гостите на града и региона. Имаме прекрасни плажове, минерални извори, културно-исторически и археологически паметници, мрежа от защитени територии, модерна материално-техническа база и сравнително добре развита инфраструктура. Те създават благоприятни предпоставки за развитието както на морския, така и на много други видове туризъм. Ще ви дам примери. На туристите може да се предложи екскурзия до община Долни чифлик в област Варна, където по Програмата за развитие на селските райони беше изграден етнографски комплекс в прекрасна местност – със занаятчийски работилници, възрожденска чаршия, енотека, музей и много други интересни кътчета. Любителите на виното пък могат да включат в програмата си екскурзия до Търговище и село Овчарово, където се намира богатата винарна „Шато де Берже“. Малцина варненци знаят, че в курорта „Св. св. Константин и Елена“ има седем минерални извора. Ето защо почти всеки хотел в курорта има басейн, а функционират целогодишно и два обществени. В края на септември „Св. св. Константин и Елена“ ще е домакин на международна балнеоложка конференция. Мисълта ми е, че с добра организация, ако сме динамични и предлагаме качествени услуги, можем да развием и обогатим туристическото предлагане, което, разбира се, оказва положително икономическо влияние на целия регион. Не е достатъчно да разчитаме на старите лаври, че сме много гостоприемни и туристите са желани. Трябва да се правят постоянни инвестиции и системна поддръжка на вече изградената база, да се вкарват иновации и да се предлага обслужване на високо ниво.

Задълбочава ли се във вашия регион проблемът с недостига на кадри в туристическия бранш?

За съжаление да. Повече от 40 години работя в сферата на туризма, но досега не ни беше сполетявал проблемът с недостига на кадри в такъв мащаб. Ставаме свидетели на това как цели поколения млади хора напускат страната и отиват да работят в чужбина. Не можем да им се сърдим, защото те търсят по-добрите условия за работа, по-доброто заплащане, отношение, възможност за кариерно развитие и не на последно място – сигурност. Ето защо призовавам всички работодатели в сектора да започнат да мислят за най-важния фактор за развитието на бизнеса си – човешкия фактор. Осигуряването на хубави заплати, но в рамките само на сезона не е достатъчно. Хората търсят целогодишна заетост, трудови договори и сигурност. На тази тема – „България - дестинация за 4 сезона“, е и предстоящият 9-и поред Черноморски туристически форум, който се организира съвместно от Варненската туристическа камара, Община Варна и Министерството на туризма. Той ще се проведе от 13 до 15 октомври и целта му е да постави акцентите именно върху разработването и прилагането в ежедневната туристическа практика на различните видове туризъм – културно-исторически, спортен, здравен, винен и т.н.

Периодично Регионалната здравна инспекция във Варна и областта забранява къпането на няколко плажа заради замърсяване и наличие на опасни бактерии. Какво трябва да се направи, за да се осигури безопасното къпане на почиващите?

Контрол, контрол и пак контрол. Отново опираме до човешкия фактор. Липсата на контрол върху изливането на канализационни води в морето отдавна създава проблеми. Не се налагат санкции на плажуващите, които хвърлят отпадъците си на брега и в морето. Истината е, че когато има мотивирани хора, които си вършат работата сърцато и с чувство за отговорност (за това отново е нужна добра мотивация), самите туристи се превъзпитават. Съгласете се – няма да си изхвърлите опаковката от сладоледа на плажа, ако видите, че той е безкрайно чист и никой не хвърля на земята.

Сподели във Facebook