Здраве

26 Февруари 2024

462

credoweb bg

Витамин К е един от малко познатите витамини и може би един от най-подценяваните. Той е от групата на мастноразтворимите витамини, каквито са и витамин А, D и Е. Името му произлиза от немската дума Koagulationsvitamin, тъй като витаминът играе ключова роля в процеса на коагулация. Това е витаминът, отговорен както за съсирването на кръвта, така и за транспортирането на калций от меките тъкани към костите, за да бъдат те плътни и здрави. Транспортирането на калций се осъществява с помощта на няколко ензима, стимулирани от самия витамин К, и чието количество и набавяне са свързани с количествата на витамин D в организма.

Витамин К участва в активирането на протеини, наречени клотини, които са необходими за коагулацията на кръвта. Този процес е от съществено значение за забавянето на кръвоизливи и ранното заздравяване на рани.

ВАЖНО: Съществуват две основни форми на витамин К - K1 (филокинон) и K2 (менахинон). K1 се намира в зеленчуци с листа, докато K2 се среща предимно в животински продукти и ферментирали храни.

Част от витамин К, необходим за тялото, се синтезира в чревния тракт чрез дейността на бактерии. Този вътрешен синтез предоставя допълнително количество на витамин К. Способността му да променя структурата на белтъците в кръвта при различни рани е изключително важна, защото чрез нея той помага на организма да не изпадне в кръвозагуба.

Ползи от Витамин К за общото здраве:

Сърдечносъдова система и кръвообращение - Витамин К участва в процеса на коагулация, който е от съществено значение при предотвратяването на нежелани кръвоизливи и кървене.

Поддържане на здрави кости - Витамин К активира протеини, които регулират минерализацията на костите, укрепвайки тяхната структура и подпомагайки оптималното функциониране на скелетната система.

ВАЖНО: Витамин К не само помага за поддържането на костите здрави, но също така е асоцииран с по-нисък риск от фрактури. Съвместно с витамин К, витамин D подпомага здравето на костите, като съдейства за правилната абсорбция на калций.

Имунна система: участвайки в синтеза на определени белтъци, Витамин К подпомага имунната система в борбата с инфекции и бактерии.

Противовъзпалителни свойства: има доказателства, че витамин К може да има противовъзпалителни свойства и да подпомага здравето на сърдечно-съдовата система.

Зарастване на рани: витамин К играе важна роля в процеса на заздравяване на рани, като помага за формирането на фибрин, което е важно за образуването на кръвен тромб. 

Въпреки че дефицитът на витамин К е рядък, той може да се случи и да доведе до кървене, забавено заздравяване на рани и проблеми със сърдечносъдовата система.

ВАЖНО: При недостиг на витамин К могат да настъпят редица нарушения - най-вече в сърдечносъдовата и опорно-двигателната системи.

Признаци за дефицит на витамин К:

Недостигът на витамин К невинаги може да бъде установен и категорично, защото симптомите много наподобяват недостига на калций. Симптомите, които могат да сигнализират за дефицит на важния витамин са:

* Кървящи венци и лош дъх

* Рани, които зарастват трудно

* По-обилен цикъл при жените

* Наличие на кръв в урината

* Кръвоизливи и синини по кожата

* По-чупливи кости и зъби

* Калциране на кръвоносни съдове и сърдечни клапи.

ВАЖНО: Не поставяйте сами диагнозата си, потърсете консултация с лекар, който ще назначи нужните изследвания. От съществено значение е да се установи дали наистина се касае за дефицит на витамин К, а не за друг проблем.

Заболявания, които пряко се свързват с недостига на витамин К, са: болест на Крон, улцерозен колит, цьолиакия, чревна малабсорбция, рак на черния дроб, заболявания на жлъчката.

Източници на Витамин К:

Този важен витамин може да бъде набавен от някои храни, които лесно се включват в хранителния режим. Това са:

* Зеленчуци с листа: спанак, кайсия, броколи и други листни зеленчуци са богати източници на Витамин К1.

* Животински продукти: те съдържат Витамин K2, като например яйца, млечни продукти и месо.

* Растителни масла: рапично и соево масло.

Препоръчителни дневни дози:

Препоръчителните дневни дози на витамин К могат да варират в зависимост от възрастта, пола и здравословното състояние на човек, но обикновено се движат между 90 и 120 микрограма за възрастни.

Комбинация на витамин К с лекарства и хранителни добавки:

Преди да започнете прием на Витамин К като добавка, винаги консултирайте се със здравния си специалист, особено ако приемате следните:

* Антикоагуланти (лекарства за кръворазреждане);

* Витамин К може да взаимодейства с тези лекарства, затова е важно да се определи подходящата доза. Когато се приемат антибиотици, сулфонамиди, понижаващи холестерола лекарства или антикоагуланти, това също може да предизвика дефицит на витамин К.

* Витамин К2 работи в синергия с калций, магнезий и витамин D, като осигурява редица важни ползи за здравето.

ВАЖНО:  Хора с проблеми със сърдечносъдовата система не трябва да приемат Витамин К или поне е необходима предварителна консултация с лекар.

Витамин К2 и витамин D – защо заедно?

Витамин К2 има функцията да активира важни протеини, които насочват калция към костите и зъбите, а витамин D има функцията, отговорна за повишаване на калция в организма. Ако калцият не е насочен правилно, не стига до правилните места и органи, а се отлага по стените на кръвоносните съдове. Затова е необходима комбинация на витамините К2 и D, за да достигне К2 до правилните места в организма и да участва в метаболизма на костите. Двата витамина в комбинация са изключително важни за здравето на костите и зъбите, за лечение на остеопороза, както и при камъни в бъбреците.

Не бива да се самоназначава прием на витамин К. Приемът на добавки винаги трябва да е съгласуван и дозиран от лекар в съответствие със здравния статус и индивидуалните нужди!

По текста работи: Албена Димитрова

CredoWeb е социална платформа за здраве, която свързва лекари и пациенти. Предлага експертна информация за здравето, както и интерактивна комуникация.

 

Сподели във Facebook