Здраве

5 Януари 2016

9719

Животът днес

Обикновено стойностите на витамин В12 в кръвта на жените са по-ниски от тези на мъжете. 

Недостигът от витамин В12 може да доведе до анемия, депресия и отслабване на паметта, инконтиненция, загуба на вкус и мирис, главоболие.

Учените откриха още, че има връзка между липсата на витамин В12 при жените и рака на гърдата. Учени от университета „Джонс Хопкинс“ сравнили кръвните проби на 195 пациентки с рак на гърдата с пробите на 195 здрави жени. Резултатите показали, че за жените с най-ниски нива на В12 има 4 пъти по-голям риск да развият рак на гърдата в сравнение с тези, които имат високо съдържание на този витамин в организма.

Витамин В12 осигурява точното копиране на ДНК при деленето на клетките и предпазва от увреждането на молекулата, което причинява рак на гърдата.

Клетките непрекъснато се делят и репликират. Витамин В12 помага за правилното протичане на този процес. При дори малък недостиг на този витамин ДНК в новите клетки може да е със слаби връзки между хромозомите, а това прави клетките по-податливи към образуване на мутации, които се свързват с раковите заболявания. Изследване на американски учени показа, че приемането на витамин В12 и фолиева киселина (витамин В9) може да предотврати заболяването от рак дори и след появата на такива мутации. Приемането на тези витамини не само спира напредването на предраковите изменения, но помага за ликвидиране на уврежданията.

Много жени не приемат достатъчно витамин В12, защото следват неразумни съвети за начина на хранене. В желанието си да отслабнат те спазват диета, която е бедна на мазнини и се лишават от по-мазни меса, риба, млечни продукти и яйца. Подобни диети водят до недостиг на витамин В12, който може да се достави главно от животински продукти. Този витамин се произвежда само във вътрешностите на животните. Той не може да се достави от растенията. Най-добрите източници на витамин В12 са телешкият черен дроб, говеждото месо, рибите, като сьомга, треска, пъстърва, риба тон, мидите, пилешкото месо, млякото, яйцата.

Някои диетолози твърдят, че B12 може да се достави от растителни източници, като морски водорасли, ферментирала соя, спирулина и бирена мая. Тези храни обаче съдържат аналози на B12, които могат да блокират усвояването на витамина и да увеличат нуждата от истинския В12.

Приемането на храни, които съдържат витамин В12, три пъти дневно може да не е достатъчно, защото с остаряването усвояването на витамина от организма се затруднява. Понякога причината за трудното усвояване е ниското ниво на стомашни киселини или прекалената употреба на алкохол. Някои лекарства също влияят върху усвояването на витамин В12.

Ето защо много жени се нуждаят от добавки, съдържащи този витамин. Според Националния здравен институт в САЩ необходимата доза за възрастните хора е 2,4 микрограма дневно.

Някои лекари препоръчват по-големи дози. Те не са опасни за здравето, защото организмът изхвърля излишното количество или го натрупва като запас в черния дроб за по-късна употреба. 

Сподели във Facebook