Финансовият холдинг UBS направи проучване между 8000 души, за да установи каква е готовността им да летят с безпилотни самолети, ако билетите им са на по-ниски цени. Допитването показа, че повече от половината не биха рискували да поверят живота си на автопилот, независимо от отстъпката.

Според изчисления на UBS автономните самолети ще икономисат на авиокомпаниите до 35 млрд. долара годишно. Всяка година заплатите на пилотите струват на авиопревозвачите 31 млрд. долара, още 3 млрд. се дават за обучение на персонала. Използването на системи за пълен автопилот  ще позволи да се свият тези разходи, а и да се намалят разходите за гориво с 1 млрд. долара. Благодарение на всичко това цената на самолетните билети ще падне приблизително с 10%.   

Въпреки това проучването на UBS показа, че 54% от хората биха предпочели да не летят на безпилотен лайнер. Само 17% от тях са готови да се решат на този експеримент. Намерението да поемат риска обаче зависи от възрастта. От групата на 18-24-годишните в самолет на автопилот биха се качили 27%, а на 25-34-годишните – 31%.

Жителите на различните страни също не се отнасят по един и същи начин към безпилотните самолети. Французите и немците са най-скептично настроени към автопилотите – само 13% от тях биха се качили в такъв самолет. В САЩ „смелчаците“ са повече – 27%.

Анализаторите от UBS са убедени, че след време процентът на желаещите да пътуват с безпилотен самолет ще расте. В бъдеще преминаването към автопилоти ще донесе полза на всички – пътниците ще икономисат от билети, а доходите на компаниите ще скочат двойно.

Експертите смятат, че първи на пълен автопилот ще преминат товарните самолети, последвани от административните, както и вертолетите, а накрая и пътническите.

Факт е, че големите компании вече експериментират с автономни самолети. През юли Airbus успешно завърши първите изпитания на безпилотен самолет с реактивен двигател. През юни представители на Boeing заявиха, че провеждат тестове на безпилотни системи за управление и още през следващата година ще започнат изпитания.

Над такъв проект работят и екипи на NASA. Агенцията поръча на три компании да създадат алгоритъм за бордови компютри, да подобрят системата за автономна диагностика и да съставят формула за контрол за бъдещи безпилотни летателни средства.

Сподели във Facebook