От 2014 година в ЕС действа правилото, че стока, закупена онлайн, може да бъде върната обратно в 14-дневен срок и търговецът е длъжен да ви възстанови парите. Българските онлайн магазини отдавна са възприели правилото. Истината обаче изисква да се отбележи, че то си има и своите изключения и те засягат най-честите оплаквания, които се получават в Комисията за защита на потребителите.

„Търговецът по принцип е длъжен отново в 14-дневен срок да върне на клиента си парите по начина, по който са платени. Много от тях възприемат напоследък подхода да предлагат ваучери за възстановяване на платените суми, но клиентите могат да се възползват от тях само ако желаят. В същото време има редица стоки и услуги, които по своя характер просто не могат да бъдат връщани“, каза председателят на комисията Димитър Маргаритов.    

Изключенията, при които не можете да върнете стока, се отнасят преди всичко до документи,

които са свързани с точна дата и срок за ползване на услуга. Например билет за концерт, резервация за хотел или автомобил, билет за самолет или влак, освен ако самият търговец не е споменал на сайта си, че позволява връщане. Не можете например да купите билет за събитие и понеже после сте установили, че няма да сте в страната на датата, да искате да го върнете.

Не могат също да се връщат стоки, които са изработени по поръчка или са явно персонализирани. Не се приемат обратно също стоки, които са предмет на авторско право, например електронна книга или запечатано DVD или хартиена книга, които сте разпечатали при получаването им. Защото можете и да сте прочели книгата в 14-дневния срок или да сте прехвърлили съдържанието на друг носител. Същото се отнася и при покупката на софтуер или друго цифрово съдържание, когато вече сте довършили изтеглянето му.

Преди всичко трябва да се знае, че

когато отказвате стока, трябва да сте я върнали на търговеца в срок от 14 календарни дни, след като сте я отказали.

Те започват да текат от деня, в който сте получили стоката. Отмяната на покупката става в офиса на търговеца или по пощата с пратка до него. Т.е. търговецът трябва да е получил обратно стоката в рамките на тези 14 дни.

Също така трябва да информирате търговеца, че се отказвате от стоката, не е достатъчно само да я върнете. Това обикновено става с помощта на специален формуляр, който онлайн магазинът трябва да е качил на сайта си. 

Търговецът трябва да ви върне заплатената сума в срок от 14 дни от получаването на уведомлението за отказ, но може да забави възстановяването, ако не е получил стоките или доказателство, че сте му ги изпратили.

Възстановяването трябва да включва всички разходи за доставка, които сте платили,

когато сте направили своята покупка. Търговецът обаче може да ви таксува допълнително, ако изрично сте поискали нестандартна (експресна) доставка.

Търговецът трябва да ви информира, ако се налага да поемете разходите за връщане на стоките. Ако не направи това, той ще трябва да заплати разходите. Не трябва да поемате никакви други разходи, за които не сте били уведомени.

За обемисти стоки, като например големи домакински уреди, търговецът трябва да ви информира поне за приблизителните разходи за връщане на стоките.

Сподели във Facebook