- Силен ли беше летният туристически сезон за Варна, господин Душев?

Жельо Душев, председател на Варненската туристическа камара, изпълнителен директор на Сдружение „Култура и туризъм на Българския североизток”

- Туристическият сезон все още не е завършил, но дори до този момент събраните данни показват отлични резултати. Сбъднаха се оптимистичните ни прогнози за значителен ръст на чуждестранните туристи по Черноморието. В регионален план данните за пристигнали пътници на летище Варна го доказват. За периода 1 януари - 31 август 2016 г. е отчетен ръст в броя на обслужените туристи от над 20%. Като най-голям скок спрямо същия период на 2015 г. бележат пазари като Германия, Полша, Израел, Иран и други. Данните се припокриват и с тези от Националния статистически институт. Реализираните нощувки също отбелязват ръст от 29,3% спрямо същия период на миналата година.

- Как се отрази международната геополитическа ситуация на туризма по Българското Черноморие?

- Със сигурност международната ситуация и геополитическите фактори изиграха своята роля за добрия туристически сезон у нас. На фона на опасенията за сигурността в Турция, Тунис, Египет, Мароко, Франция и състоянието на руско-турските отношения хиляди чуждестранни гости, сред които очаквано и много руснаци, предпочетоха спокойните български плажове. Разбира се, винаги съм казвал, че не бива да правим капитал от нещастието на други държави. В крайна сметка добрите резултати по нашето Черноморие са следствие от комплекс от фактори, в които се включват и усилията на туристическия бранш както на регионално, така и на национално равнище по отношение на стратегията за реклама. Станали сме по-настъпателни, по-активни в предлагането на туристически услуги в България. Разбира се, именно в тази насока ще работим още, защото има потенциал за привличане на туристи както от централноевропейските пазари като Германия, Полша, Чехия, Унгария, така и от скандинавските страни и от по-екзотични дестинации като Япония, Китай, Индия и т.н.  Развитието на конкретни пазари включва и предлагането на специализирани пакети според предпочитанията на туристите. Така например много западноевропейци търсят място за къмпингуване, тъй като обичат досега с природата. Туристическите пакети могат да се съчетаят с посещения на широк спектър от културни и исторически забележителности, с винарски изби за ценителите на Дионисиевата напитка или със СПА услуги. И въпреки че сезонът все още не е свършил, туроператорите активно подготвят своите договори и водят преговори за пакетите за следващата година. Затова Варненската туристическа камара ще участва през ноември в Лондонската туристическа борса и в други големи световни форуми чак до следващото лято.

- Какво още може да се направи на национално равнище за привличането на повече чуждестранни туристи?

- Освен още по-масирана реклама можем да предприемем и други конкретни стъпки. Например субсидиране на полетите, предлагане на разнообразни пакети на по-специални цени, облекчаване на визовия режим и др. От компанията, която управлява летищата Варна и Бургас, например се обръщат към нас, търсят ни за съдействие за създаването на фонд за подпомагане на ранните предсезонни и следсезонните полети. Камарата е готова да помогне, но това не стига, трябват и усилията на хотелиерите и общините. Трябва да си дадем сметка, че черноморският туризъм е най-доходоносен за България, тъй като носи 70% от приходите. Ето защо всяка нова инвестиция в него ще се отплати многократно.

- Дайте ни успешни примери, г-н Душев!

- Създаването на регистър за туристическите атракции в България ще даде възможност да се заговори за тях и в чужбина. Знаете, родният замък „Влюбен във вятъра” край Равадиново беше отличен от организацията „Най-добрите европейски дестинации”. Атракцията зае престижното 4-о място в авторитетната класация. Замъкът е пример как може да се разнообрази туристическият продукт, и то доста успешно. България може да предложи на туристите многообразие от интересни разходки до природни феномени, посещение на археологически разкопки, църкви и т.н. Имаме прекрасни възможности да посрещаме туристи 12 месеца. В тази връзка искам да кажа, че за девета поредна година - от 13 до 15 октомври - Варненската туристическа камара ще проведе 9-ия Черноморски туристически форум. Неслучайно ние избрахме мотото на дискусията тази година да бъде: „България – туристическа дестинация за 4 сезона”.

Сподели във Facebook