В стремежа си към стройна фигура хората често забравят, че много диети лишават организма им от витамини и други полезни елементи.

Според статистиката над 1 млрд. жители на планетата страдат от дефицит на витамин D, което води до сериозни здравословни проблеми. При хроничният недостиг на витамин А пък може да се стигне до фатален изход.

Учените предупреждават, че авитаминозата е сериозно състояние, което изисква спешни мерки. То може да се установи чрез изследвания, но стремителното темпо на живота често принуждава хората да отлагат посещението си в клиниките. Затова специалистите предлагат да се вгледаме в отражението си в огледалото. Видът ни може да подскаже в какво състояние се намира организмът ни и кой витамин ни липсва.

Предлагаме ви симптомите, които не бива да пренебрегвате:

1. Отоци около очите

Ако често забелязвате, че сутрин очите ви са подпухнали, това може да сигнализира за дефицит на йод в организма ви. Не игнорирайте този признак, защото това може да доведе до сериозни проблеми с щитовидната жлеза. С недостига на йод може да се справите, ако включите в менюто си йодирана сол, морски продукти, мляко, яйца, домати, бобови култури.

2. Бледа кожа

Прекалено бледата кожа е признак за дефицит на витамин В12, особено, ако усещате изтощение, бърза уморяемост и спад в настроението. Хроничният недостиг на този витамин може да доведе до забавяне на метаболизма, деменция, нарушения в работата на нервната система. Витамин В12 ще откриете в червеното месо, черния дроб, мазните видове риба, морските дарове.

3. Суха кожа

Сухата и лющеща се кожа сигнализира за недостиг на витамините А и С, което поддържат водно-солевия баланс на кожата. Витамин А отговаря за растежа на нови здрави клетки на епидермиса, които могат да се противопоставят на външните негативни фактори. Витамин С синтезира колаген, който не само обезпечава красотата и доброто състояние на кожата, ноктите и косата, а и помага за регенерацията на съединителната тъкан. Източници на витамин А са рибеното масло, говеждият черен дроб, хайверът, яйцата, маслото, шипката, морковите. А богати на витамин С са шипките, чушките, листните зеленчуци и много други продукти.

4. Мазна кожа

Кожата става мазна при дефицит на витамини от групата В, особено на В2. Той се съдържа в гъбите, говеждия черен дроб, млякото, сметаната с висока масленост, яйцата (особено пъдпъдъчите), бадемите.

5. Акне и комедони

Те могат да сигнализират за липса на витамин А и цинк, който участва в деленето на клетките и подновяването им. За поддържането на необходимото ниво на цинк в организма ще ви помогнат пшеничните трици, кедровите ядки, фъстъците, слънчогледовите семки, сирената, жълтъкът.

6. Бръчки

Ръчките са нормален физиологичен процес, но ако се появяват в кратък промеждутък от време и са прекалено много, това може да подсказва за недостиг на витамин Е. Той отговаря за тонуса и еластичността на кожата. Дефицитът може да се компенсира с растителни мазнини като зехтин, слънчогледови семки, ядки и др.

7. Бледи устни

Бледите устни и напуканите ъгълчета на устата са сигнал, че не ви достига желязо. Дефицитът на този микроелемент оказва негативно влияние върху имунната система и върху целия организъм. Ще ви помогнат какаото, червеното месо, черният дроб, сусамът, яйцата, листните зеленчуци, пълнозърнестите храни.

8. Суха и чуплива коса

Освен безразборното използване на различни козметични средства, сешуарите и прекалените процедури причина за сухата и чуплива коса може да стане липсата на витамин В7 (биотин). Той се съдържа в говеждия и свински черен дроб, пилешкото месо, млечните продукти, бадемите, жълтъка, бобовите култури, доматите, морските риби.

Сподели във Facebook