Около 200 са повикванията само до обяд заради жегите, като 10-12 от тях са за прилошаване и колабиране на улицата. Това каза за Агенция „Фокус“ Катя Сунгарска, говорител на Центъра за спешна медицинска помощ, София. Забелязва се повишаване на случаите със сърдечносъдова симптоматика.

Предлагаме ви пет важни правила, които ще ви помогнат по-лесно да се справите с високите температури:

Правило № 1: Повече течности

В горещините организмът ни усилено губи течности, затова е необходимо да попълваме запасите. Най-добре утоляват жаждата водата или неподсладеният зелен чай. В горещо време се препоръчват по 100-200 милилитра хладна напитка (18-20 градуса) на всеки 40-50 минути. Диетолозите съветват през лятото на трапезата ни да присъстват повече течни блюда – тараторът и студените супи са идеален вариант. Те не само компенсират загубата на течности, а и ни снабдяват с витамини.

Но не бива да прекаляват с течностите хората, които страдат от сърдечносъдови заболявания, хипертония или имат проблеми с бъбреците.

Правило № 2. Намалете калоричността на менюто си

Според учените потребностите на организма ни от енергия в горещините се понижават с около 5%, затова трябва да приемаме продукти с по-ниска калоричност. Всичко знаем кои са те, но това не означава, че напълно трябва да се откажем от мазнините.

Специалистите препоръчват в жегите 28% от дневното ни меню да се състои от мазнини (от тях две трети да са растителни), 55% от белтъчини (растителни и животински в съотношение 1:1) и 17% от въглехидрати.

Правило № 3. Променете времето на хранене

Горещото време е истинско изпитание за организма. Страдаме от липса на апетит, а като хапнем, чувстваме тежест в стомаха. Затова диетолозите препоръчват да променим времето на хранене, като сядаме на масата в прохладните часове от денонощието. А калоричността на дневния прием на храна трябва да е разпределена по следния начин: 35% на закуска, 25% на обяд и 25% на вечеря, като на късното похапване в 20.00-21.00 часа се падат 15%.

Правило № 4. Направете размествания в дневното меню

Ако в прохладно време закуската се асоциира с въглехидрати, които ще ни осигурят бърза енергия, то в горещините по-добре  тях да ги употребяваме на обяд. Плодови и зеленчукови салати, ориз, картофи и постни супи няма да ни натежат в средата на деня, а и въглехидратите в тях лесно се усвояват от организма. Месните и рибните блюда можем да ядем на вечеря или на закуска, в условията на по-хладно време храносмилателният ни тракт по-лесно ще се справи с тях.

Правило № 5. Повече витамини

Заедно с потта организмът ни губи и ценни витамини и микроелементи. Това се отнася най-вече за водноразтворимите витамини - С, B1, В2, B6 и РР. В резултат изпитваме умора, отслабва имунитетът ни, може да се развие авитаминоза. За да не се случи това, яжте повече пресни сезонни плодове и зеленчуци, пийте неподсладени сокове, чай, фрешове и смутита.

Сподели във Facebook