Валери Кьорлински е изпълнителен директор на Фондация „Пловдив 2019“ още от създаването ѝ. Водил е целия процес по кандидатстването на града за Европейска столица на културата. Завършил е ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов“ с профил актьорско майсторство. Работил е в различни театри повече от 30 години. Меломан, киноман и литературоман.

- Г-н Кьорлински, какво следва в практически план след радостта в цяла България от избора на Пловдив?

- Еуфорията ни беше изключително кратка и още от деня след избора продължихме с изключително сериозна работа. Много хора не вярваха, че градът ни ще спечели, но аз бях сигурен в това, ако щете, по някакъв странен начин. Ние кандидатствахме с една апликационна книга, в която е описано всичко, което сме обещали, че ще правим. И сега идеите трябва да бъдат облечени в конкретика – като проекти с ясни и точни параметри. Вече сме във връзка с италианския град Матера, с който заедно сме културни столици през 2019, както и със семейството на градовете, които вече са печелили този статут. Редовно участваме в срещи с екипите от тези градове, за да повишим капацитета си да поемем това огромно събитие.

- Много хора се питат влизат ли инфраструктурни проекти в подготовката на Пловдив за 2019?

- Не, това не е включено по европейска линия. Инфраструктурата, която би подпомогнала културните прояви и обмена, е грижа и отговорност на общината и държавата. В нашата кандидатура е посочен и бюджет, който ще бъде заделен по държавна и общинска линия за успешното представяне на Пловдив като европейска културна столица. Трябва да ви кажа, че имаме не просто пълна подкрепа от общината, а ние работим в пълен синхрон. Фондацията е една надграждаща структура, двигател на процесите, но без общината е немислимо да се направи такова огромно събитие. Артистичните решения са чисто наша работа, но логистично и морално общината е основният фактор.

- Кога ще е готов артистичният график на какво ще присъстваме през 2019 г.?

Очаквам това да стане през следващата година. Истината е, че ние нямаше как от 2013 г., когато започна всичко, да направим конкретни програми. В момента извършваме една публично невидима, но много важна работа – контакт с всичките ни партньори, за да уточним имена на събития, на артисти, дати, както и финансовите рамки на всяка проява. Много сложно е и разпределението по места и зали, защото градът няма безкрайни възможности и трябва събитията да не си пречат. Но аз съм против мегаломанските строежи във връзка с това събитие, защото има опасност след това непремислено построени сгради да останат без функции. От това са пострадали много олимпийски градове например. През октомври тази година ни предстои мониторинг от Европейската комисия за подготовката. Много е важно да сме изрядни, защото при висока оценка имаме шанс да спечелим наградата „Мелина Меркури“ от 1,5 млн. евро, която се присъжда на един от градовете домакини.

- Отворена ли е още програмата за включване на различни прояви, как се кандидатства?

- Всичко е описано на сайта ни www.plovdiv2019.eu Там има специален раздел, в който информираме как може да се кандидатства за партньорство с фондацията. Става въпрос както за вече планирани като идея събития в апликационната книга, така и за нови проекти.

- Ще успее ли Пловдив да запази траен интерес към града и след върховата година?

- Това е една от основните ни задачи. Интересът към града вече е значително повишен. Когато отидохме в Брюксел да вземем титлата официално, на всички 28 министри раздадохме по една папка с информация и фотографии от нашия град. Така че вече всички знаят къде е Пловдив и колко уникален град е. Но за мен 2020 г. е по-важна от 2019-а! Защото не трябва да допускаме след това да загубим инерцията, интереса към Пловдив. Много разчитаме не само на гражданите на Пловдив, а на всички сънародници и дори на всички европейци. Трябва да покажем какво можем да правим заедно за общото ни развитие. Пловдивчани оправдано се чувстват изключително горди от победата на града ни. Сигурен съм, че това събитие ще даде нов тласък в комплексното развитие на Пловдив!

Сподели във Facebook