Формули на вятъра

Петър ГАЛЕВ

Един спор преди 15 септември привлече вниманието на родители и учители – адекватно ли са натоварени децата и трябва ли учебното съдържание да се промени или съкрати. Ясно е, че видът и обемът на заниманията имат значение за нормалното израстване на учениците. Но не това е проблемът на нашата образователна система.

Анализите показват, че подрастващите не получават устойчиви познания какво представлява обществото, как функционира и какво значи да си адекватен гражданин. Така дори и да знаеш много дати, формули и имена, няма да се превърнеш в пълноценен възрастен. Вярно е, че е отговорност и на семейството да направи от детето си нормален във всяко отношение човек, но тази задача трябва да е основна и за училището.

Днес то продуцира випуски, които са научили основни факти, за да вземат матурата и евентуално да влязат в университета (това почти не става без частни уроци), но не формира в съзнанието на младежите отговори на основните въпроси – защо трябва и как можем да станем истинска общност, а не просто население, живеещо между устието на р. Тимок, нос Картал, Резовска река и вр. Тумба. В това познание и умение е ключът към просперитета на България.

Иначе знаещите и можещите деца ще продължат да заминават в чужбина, а мнозина от останалите, дори и с диплома, няколко години след последния звънец няма да помнят и 10 процента от амбициозните учебни програми, опитващи се да ги направят енциклопедисти. Затова нека да обучаваме новите поколения колко е важно да разбираш и уважаваш другите, да спазваш правила, да помагаш, да си честен и да очакваш за себе си толкова, колкото усилия си положил. Другите знания няма да избягат.

Сподели във Facebook
Етикети: Брой 67