Здраве

22 Април 2014

11324

Животът днес

Дефицитът на магнезий е опасен за бременните

Както е известно, по време на бременност организмът на бъдещата майка се нуждае от по-голямо количество витамини, минерали и микроелементи от обичайното. Освен фолиевата киселина едно от най-важните вещества и за майката, и за бебето, е магнезият. Често го наричат „металът на живота”, а неговата основна роля е защитата от всякакъв вид стрес. През последните години учените установиха, че една от причините за синдрома на хроничната умора е именно дефицитът на магнезий.

Нормалното съдържание на този елемент в кръвния серум на жените е 0,66 – 0,99 ммол/л, а при бременност стойностите са по-високи – около 0,8 – 1 ммол/л. Ако при бъдещата майка магнезият е под 0,8, това може да причини сериозни проблеми, най-вече преждевременно раждане.

Дефицитът на магнезий може да се установи чрез кръвно изследване, но има и редица симптоми, които го показват: болки в кръста, спазми в прасците и други мускулни групи, потрепвания и тикове, спазми на сфинктера на пикочния мехур, червата, бронхите, контракции и спазми на матката, аритмична работа на сърцето и колебания в кръвното налягане.

От ниския магнезий в организма страда не само майката, но и бъдещото й дете, чието вътреутробно развитие може да се забави.

Освен това дефицитът на магнезий се отразява на сърцето, кръвоносните съдове, стомашно-чревния тракт, нервната система. Пациентите изпитват апатия, липса на сили, повишена тревожност, нарушения в паметта. Магнезият е важен и за обменните процеси и имунологичната защита на организма. Той регулира тонуса на кръвоносните съдове и така предотвратява една от причините за внезапни скокове в стойностите на кръвното налягане, както и за спазми на коронарните артерии, захранващи сърцето. 

Недостигът на магнезий в кръвта възниква по редица причини: повишена потребност от него по време на бременност и кърмене, увеличено отделяне на магнезий при прием на определени лекарства (някои антиацидни препарати, диуретици и др.), липса на достатъчно количество в храната, повръщания, заболявания на щитовидната жлеза.

Профилактиката на магнезиевия недостиг включва прием на относително богати на този елемент храни като ядки, фасул, банани, риба и морски дарове, яйчен жълтък, зелен лук, магданоз. Средната дневна норма за прием при жените е 300-350 мг, но при бременност това количество се удвоява. При многоплодна бременност изискванията са още по-големи. Затова често се налага прием на магнезий под формата на таблетки и по съвета на наблюдаващия лекар. (ЖД)


 

Сподели във Facebook
Етикети: Брой 97