Здраве

5 Декември 2016

4976

Животът днес

Защо в дъждовно време повече ни се спи, а в студа ни болят ставите? Отговорите на тези и много други въпроси, свързани с метеорологичната прогноза и нейното влияние върху здравето и самочувствието на хората, отдавна са известни на специалистите. Нека да припомним най-важните от тях.

Ако сте млади и здрави, нито горещините, нито снеговалежът ще ви уплашат. С възрастта обаче способността на организма да се приспособява към промените във времето намалява, появяват се заболявания, които усилват метеочувствителността.

Под налягане

Нормалното атмосферно налягане е 760 мм живачен стълб. Отклоненията от това число повече от 10 единици може да предизвикат здравословни проблем при много хора.

Повишеното атмосферно налягане е особено опасно за хипертониците. В такива дни тяхното собствено кръвно налягане също расте. За хипотониците това също не е особено приятно. Ако атмосферното налягане е по-високо, тяхното кръвно достига нормални числа. Това обаче за организма на хипотониците е необичайно и той може да реагира с главоболие. Ако пък атмосферното налягане пада, хипотониците трудно намират сили да излязат от дома си. Наляга ги слабост, апатия, сънливост. Падането на стрелките на барометъра не е никак здравословно и за хората със сърдечносъдови проблеми. При снижаване на атмосферното налягане количеството на кислород в кръвта намалява, появява се задух, пулсът се учестява, но при това се забавя кръвотокът, което може да доведе до инфаркт или инсулт.

Пациентите, които страдат от невровегетативна дистония, нерядко усещат колебанията в атмосферното налягане по един или друг начин. При тези болни често се променя не само физическото, но и емоционалното състояние. Неслучайно лекарите използват термина вегетоневроза – пациентите с тези заболявания понякога стават мнителни, склонни са прекалено внимателно да се вслушват в организма си. При най-малко нарушение в самочувствието усещат тревога, което на свой ред може да предизвика главоболие, сърцебиене и други неприятни симптоми.

Болните стави също може да сигнализират за промени в атмосферното налягане не по-зле от барометър. В „лоши“ дни налягането вътре в ставата се променя, появява се болка. А ако колебанията в атмосферното налягане са съпроводени с рязко захлаждане и повишена влажност, това засяга нервните окончания в ставите, което усилва болезнените усещания.

Сухо или влажно

Влажността на въздуха също може да се отрази върху здравословното състояние на някои хора. Нормалните показания на уреда са от 40 до 60%. Прекалено сухият въздух дразни лигавицата на носа, гърлото и бронхите, а това е опасно при алергии, заболявания на белите дробове, бронхиална астма. Освен това при ниска влажност на въздуха се увеличава концентрацията на прах и други замърсители във въздуха, което в никакъв случай не помага на такива пациенти.

При висока влажност на въздуха пък количеството на кислород в атмосферата се понижава, а това е опасно за хора със сърдечносъдови проблеми, защото задухът в такива дни се усилва.

Температурата се движи

Колебанията в температурата на въздуха също не са безобидни. При рязко захлаждане или затопляне може да се получи спазъм на кръвоносните съдове, а това води до главоболие, мигрена и световъртеж. При това промените в температурата са пряко свързани с колебанията във влажността на въздуха и атмосферното налягане. Затова рязкото захлаждане, докарано например от някой обширен циклон, оказва негативно влияние върху здравето на хората по-силно, отколкото снеговалеж, който не променя температурата на въздуха.

Съвети при метеозависимост

Старайте се по-често да бъдете на чист въздух.

Хипертониците е добре като профилактично средство да приемат чай от глог, шипка и арония.

Не пренебрегвайте натуралните билкови успокоителни средства.

За хипотониците са препоръчителни тонизиращи чайове от елеутерокок или женшен.

Как да се предпазите

За съжаление, медицината не предлага таблетки, които ще ви избавят от метеочувствителността. За да не ви влияят капризите на времето, се налага да водите здравословен начин на живот.

Опитайте се да спите достатъчно. Стандартната препоръка е 7-8 часа в денонощие, въпреки че върху потребността от сън влияят възрастта и някои заболявания. Например хората с понижено кръвно налягане, за да възстановят силите си, се нуждаят от около 10 часа сън. Впрочем излишъкът на сън също може да е вреден за здравето, затова не бива дълго да се търкаляме в леглото дори в почивните дни и да не прекаляваме със следобедната сиеста.

Следете прогнозата за времето. Ако чуете, че се очаква рязко захлаждане или затопляне, вземете мерки навреме.

Бъдете активни. Това ще ви позволи да тренирате сърцето си и да повишите еластичността на кръвоносните си съдове. Това означава, че организмът ви по-лесно ще се приспособява към промените в околната среда. Специалистите препоръчват бързото ходене като идеална профилактика срещу метеочувствителност. Това не би трябвало да предизвиква неприятни усещания – задъхване или сърцебиене. По време на бързото ходене трябва да можете да поддържате разговор и това ще ви ориентира в темпото.

Хранете се правилно. В менюто ви трябва да присъстват достатъчно витамини, особено А, С и В-групата. Не се превръщайте във вегетарианци, но при колебания в атмосферното налягане не наблягайте на мазни месни блюда.

Закалявайте се. Най-добрият начин да тренирате кръвоносните си съдове е контрастният душ. Пуснете топлата вода, постойте под нея 2-3 минути. После увеличете температурата за 1 минута, а после постойте под хладка вода 30 секунди. Според специалистите контрастният душ трябва да завърши с хладка вода. Разликата между горещата и хладката вода не бива да превишава 15 градуса.

Сподели във Facebook