Кръводарителите в Швеция получават есемес всеки път, когато с тяхна кръв е спасен живот.

Кръводарителните банки в Швеция използват технология от ново поколение, която да насърчава дарителите и спомага да не се стига до недостиг на кръв от дадена кръвна група.

Въпреки че в развитите страни кръводаряването бележи спад, Швеция не се примирява и прилага нови технологии, за да се справи с недостига. Новата инициатива, представляваща изпращане на съобщение на донора с информация, че е използвана негова кръв, привлече вниманието на обществото. Хората, които са дарили кръв, получават SMS с текст „Благодаря“ непосредствено след направената добрина, но те получават и още едно съобщение, когато кръвта им спаси нечий живот.

„Постоянно се опитваме да покажем важността на донорите. Искахме дарителите да получават обратна връзка за положените от тях усилия и това е един добър начин да го направим“, каза Каролина Виберг, мениджър комуникации на Кръводарителната служба в Стокхолм.

От Службата допълват, че обратната връзка с донорите е положителна, като хората са радостни да разберат, че са помогнали на свой съгражданин. Това ги стимулира да дарят отново. Стратегията явно работи, защото се превърна в хит в социалните мрежи за броени дни, а хората не спират да обсъждат и да се вълнуват.

„Чувстото е прекрасно, когато знаеш, че си спасил нечий живот“ – заяви Виберг

„Станахме популярни в социалното пространство и сред медиите благодарение на инициативата със съобщенията. Всичко това ни кара да вярваме, че хората ще се върнат при нас и ще дарят отново.“ – каза тя.

Програмата стартира в Сокхолм преди четири години, но се разпространени и в други региони в страната след получената позитивна реакция.

В Англия, както и в други западни страни, има голям спад на кръводаренията. От Националната здравна служба на Острова отчитат 40-процентен спад при донорите спрямо десет години по-рано. Те също търсят нови методи, чрез които да стимулират кръводаряването, както и да обърнат внимание на нарастващия проблем с липсата на донори. По време на Националната седмицата на кръводаряването (National Blood Donation Week) магазините и улиците бяха украсени с буквите „О“ и „А“, които визуално репрезентират липсващите кръвни банки.

Швеция, изправена пред същите проблеми, реши, че най-добрият начин да се справи с проблема е като бъде открита и честна към гражданите, информирайки ги за точните нива на кръв в наличност. За жителите на Стокхолм това става чрез проверка на наличността в сайта на съответната районна служба за кръводаряване. Виберг изтъкна, че вътрешната информация, с която те разполагат, е същата с тази, която виждат посетителите на сайта. Логиката е, че хората ще се отзоват, когато видят, че запасите от съответната кръвна група са на изчерпване, а ако те не могат да помогнат, ще разгласят за нуждата в социалните мрежи.

„Социалните медии са изключително важни за нас като канал на комуникация с донорите“. Швеция се нуждае от повече млади донори, за да има постоянни кръвни запаси в бъдеще, каза Лоти Фуругард, мениджър комуникации на Центъра за кръводаряване в Стокхолм. Други инициативи, които стартираха наскоро, включват подписването на споразумение от страна на донорите, с което те се съгласяват да бъдат настойчиво търсени по всички възможни начини – съобщения, телефонни обаждания, имейл, докато не отидат да дарят кръв. Вместо обичайния бюрократичен и медицински език, съобщенията включват „лековати“ и „закачливи“ съобщения, например „Няма да се откажем, докато не прокървите“.

В заключение Виберг подчертава, че единственото, което целят с всички предприети действия, е да накарат хората да разберат колко точно важни са те и техните кръводарения.

 

Сподели във Facebook