Председателят на Асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов заяви, че ще призове писмено ръководството на летище София да обезщети близо 60 пътници, които през последната седмица изпуснаха полетите си по вина на самото летище.

В последните дни преди настъпването на новата година летище София призова пътниците да се явяват поне 2 часа преди полета на аеропорта. Този надпис все още стои на сайта му, като не е дадено обяснение защо се налага това. Посочено е само, че е наложително „да извършите регистрация на Вашия билет и багаж, след което незабавно да се отправите към пунктовете за проверка. Пътуващите с ръчен багаж и с мобилни или с предварително принтирани бордни карти също следва да предвидят не по-малко от 120 минути поради технологично време, необходимо за извършване на проверка за сигурност, митническа проверка и паспортен контрол. Спазването на тези препоръки ще Ви осигури своевременно явяване на изхода за отвеждане към самолета“, пише на сайта.

Според Николов лошите атмосферни условия нямат никаква връзка с това изискване. Дори се получава комичната ситуация хората да бъдат викани да се явят два часа предварително, при положение че самите самолети излитат с час-два по-късно от обявеното.

Проблемът е, че на Терминал 1 има само два скенера за проверка на пътниците и на техния ръчен багаж, като единият непрекъснато се поврежда. А в сутрешните часове от този терминал се отвеждат пътниците на средно 7 самолета в рамките на един час и летището на практика не е в състояние да обработи техните пътници.

„Те искат да обработят 1200-1300 човека за 2 часа, което прави по около 600 души на скенер. Грубата сметка показва, че при това  положение по 5 човека трябва да минат за една минута, а това не е възможно. Затова летището иска от пътниците си едва ли не още от вечерта да се наредят на опашката“, каза Николов пред „Животът днес“.

Така в първите дни на новата година около 60 човека са изпуснали полетите си и много от тях са се обърнали към асоциацията за съвет какво да предприемат. От летището им отговорили, че не носят вина, тъй като са ги предупредили да се явят два часа преди полета, а те са дошли около час и половина преди това. 

„В европейската авиация има добре разработени правила за обезщетяване на пътници от страна на авиокомпании и повечето ги спазват. При закъснение до 2 часа например те следва да се погрижат за храната на пътниците, при 2 до 4 часа ги обезщетяват и с 400 евро, а за по-голямо забавяне ги настаняват на хотел. За съжаление обаче няма такива правила за летищата и това позволява такива случаи“, каза Николов. Според него летище София трябва да осигури достатъчно скенери и служители на стария терминал или да разреди часовете на кацане и излитане на самолетите там. А може и да премести поне част от тези полети на Терминал 2.

Впрочем от няколко дни няколко полета на „България Ер“ наистина са преместени на новия терминал.

Николов заяви обаче, че аеропортът не само трябва да възстанови на пътниците стойността на билетите, но и да обезщети онези от тях, които са претърпели загуби или вреди, защото мнозина не са могли да се явят например на работните си места.  

 

Сподели във Facebook