Здраве

1 Декември 2014

1544

Животът днес

Проф. Миланов: Смъртността от травми може да бъде намалена с 60% при добра организация

Сега шансовете за оцеляване зависят от това дали пострадалият е близо до голяма болница

Травмата е основната причина за смърт в млада възраст – до 44 г., но въпреки това не се разбира като сериозен здравен и социален проблем. Това посочи за CredoWeb проф. Стоян Миланов, директор на „Пирогов“ и председател на Българското дружество по спешна медицина, на провелия се преди дни в София Първи национален травма симпозиум. Потенциалната загуба на живот и на трудоспособност поради инвалидизация е много голяма. Смъртността при хората, получили тежки наранявания, може да се намали до 60% с правилна организация на работата само за 2-3 г.

Затова специалистите по спешна медицина настояват да се организира нов подход за лечение на травмата. Първото е да бъде създаден травма регистър, защото статистиката у нас в тази насока е доста изкривена. Друга важна стъпка е да се сформират травма центрове на национално и регионално ниво. Един от проблемите е, че у нас няма много добре подготвени травма специалисти – те са основно в областните болници и в София. За съжаление в България има значение къде се намира човекът, който е претърпял катастрофа например. От бързината, с която пострадалият ще бъде транспортиран до компетентната болница, зависи дали той ще оживее, дали ще останат увреждания, или той ще може да се върне към нормалния живот.

У нас изобщо няма реална статистика колко хора претърпяват тежки травми, няма добра координация между службите, казва още проф. Миланов. Например пациент постъпва с тежки наранявания след катастрофа, а като причина за смъртта се пише обикновено сърдечна или белодробна недостатъчност.

Страната ни е единствената в ЕС, в която липсва достъпна за цялото население система за спасяване по въздуха с помощта на хеликоптери. Дори в съседна Сърбия разполагат с такава. Когато стане дума за това, политиците винаги изтъквали, че е скъпо. „Когато говорим за скъпо, нека да е ясно, че най-скъпата система за поддръжка е тази, която не работи. Нашата система в момента не работи. Назрял е моментът за въвеждане на обособен въздушно-медицински транспорт“, категоричен е проф. Миланов. При системата с хеликоптерите не става въпрос само за обслужване на определени отдалечени райони, а за спазване на златния час при определени строги критерии за повикване на този вид транспорт. Те са ясни - строго медицински, общоприети в цял свят.

Потърсете профила на „Пирогов“ в credoweb.bg

Сподели във Facebook
Етикети: Брой 125