Бихте ли викнали екоинспектори, които да санкционират собственика на кола, от чийто ауспух излиза гъст пушек, или на къща, от комина на която бълва черен дим? В големия полски град Краков подаването на подобни сигнали е нормална практика от няколко години. При това мярката е сред най-успешните в Европа за намаляването на замърсеността на въздуха, заяви пред „Животът днес“ Теодора Стоянова, координатор на кампания „Климат и енергия“ на Грийнпийс – България.

Според нея една от най-успешните, но индиректни мерки срещу замърсяването на въздуха в София – разширяването на метрото, се е оказала недостатъчна. Подземната железница води до облекчаване на трафика, а оттам и до намаляване на вредните емисии от въглероден диоксид. Ограничаването му води до снижаване на парниковия ефект и глобалното затопляне, но не и до пречистване на въздуха, смята тя.

Най-сериозен ефект за прочистването на въздуха през последното десетилетие има спирането на комбината „Кремиковци“.

На негово място обаче се появяват нови „достойни“ заместници, твърди екозащитничката. Това са колите втора употреба, които не са произведени според най-модерните екологични норми или нямат пречиствателни устройства. Според Стоянова са нужни „непопулярни мерки“, сред които забрана на тези автомобили и използване на градския транспорт. Масовото впечатление, че в големите градове малко хора се отопляват на твърди горива, които са най-големите виновници за замърсяването на въздуха, е дълбока заблуда, заяви Стоянова. Огромен брой домакинства особено в покрайнините и кварталите в близост до Витоша се отопляват по този начин.

Един от най-положителните примери в Европа за трайно прочистване на замърсения въздух е в третия по големина полски град Краков. След дълги дебати и промяна на законодателството

през 2019 г. там влиза в сила тотална забрана за използване на горива за битово отопление,

и то конкретно на въглища. В момента тече гратисен период, през който хората могат да подменят, преработят отоплителните уреди или да си закупят алтернативни. През цялото това време общината търси и е намерила начини за съфинансиране. „Така кметската управа не казва забраняваме ви печките, а нека заедно да направим така, че когато се отоплявате, да използвате такива уреди, които не замърсяват“, каза Теодора Стоянова. В Краков хората дори са призовани, ако видят тъмен пушек, който да се извива над комин или от автомобил, да сигнализират в общината и дори в полицията.  

Разпространеният в някои европейски и световни градове режим на използване на личните автомобили на принципа на четни и нечетни регистрационни номера също е вариант. Безплатен градски транспорт в ден от месеца или седмицата, каквито предложения се чуха и от Столична община, имат успех. Мярката е ефективна особено за дните в годината, когато приземният слой е най-замърсен, заяви Стоянова.

В по-закътаните малки градчета и села въздухът се замърсява лесно заради отоплителните уреди.

Опасността там идва най-вече от използването на влажна и дори мокра дървесина, която при горене отделя цяла поредица от отровни газове. Препоръката на екозащитниците е да се горят само много добре изсушени дърва. Така се отделят доста по-малко вредни вещества. Теодора Стоянова посочи, че много често по пушека и миризмата се познава кога едно отопление замърсява природата. Пушекът от добре изсушени дървета е по-светъл, по-чист, а миризмата е по-лека. Когато се горят въглища – там димът е по-тъмен до черен, а миризмата е наситена.  

В България се горят евтини и нискокалорийни въглища. Те не само замърсяват повече, но и трябва да горят по-дълго време, за да затоплят. Затова съветът е да се използват пелети или да се премине към източници на възобновяема енергия.  

Много актуални станаха филтрите на комините, които „улавят“ вредните частици и пречистват дима. Според Стоянова те първо са скъпи и второ - чрез тях се намалява замърсяването от пушека, но не се отстранява проблемът. Вече се предлагат устройства за пречистване и на домовете. Но и при тях има частично пречистване и улавяне на вещества, а като се излезе навън, всичко се обезсмисля.    

Сподели във Facebook