Здраве

13 Януари 2015

1859

Животът днес

Опорните точки на доброто храносмилане

Отминаха големите зимни празници, с неизбежните роднински и приятелски събирания с обилните трапези и щедри количества алкохол. Ако мярката е прехвърлена, не се разминаваме и с неприятните здравни последствия. За тях, както и за начините да ги избегнем или неутрализираме разказва д-р Светлана Бежанова, гастроентеролог в Медицинския институт на МВР.

В този период, в който сме лишени от пресни плодове и зеленчуци, расли в нормалните условия и места, най-големите проблеми идват от това, че се ядат много консервирани, тлъсти и мазни храни. Важи и тук принципът, че количествените натрупвания водят до качествени изменения. Голямото количество, намаленото движение по празниците е причина да не могат да се изразходват калориите, да не могат да се преработват достатъчно добре храните. Характерни за тези периоди на продължителни празнични събирания около масата са и жлъчните заболявания. Защото пикантните храни, пържените, панираните, многото чесън, майонези, сладките и тестените неща - баници, торти и баклави - водят до точно тези последици, до подуване, куркане и заболяване на червата и на жлъчните пътища.

Как може да се разграничи функционалното страдание от сериозния здравословен проблем? Функционалните нарушения лесно излизат наяве, като използваме нашите инструментални методи за отхвърляне на органично увреждане. Това са ултразвуковата диагностика и по-инвазивните методи като гастроскопия и колоноскопия. Функционални са тези страдания, които имат само определени симптоми – болка, подуване, куркане на червата, гадене, повръщане. И ако не открием някаква органична причина за тези симптоми, тогава става въпрос за функционално страдание. За да се преодолеят споменатите смущения, е нужен оптимален  хранителен режим: да не се преяжда нито като количество, нито като честота на хранене - да има закуска, обяд, леки закуски в 10 и 16 часа и вечеря, която да не е по-късно от 19 часа.

Всичко за храненето и проблемите с храносмилането четете ТУК



Важи правилото да ставаш от масата леко гладен, но в никакъв случай преял. Изключително погрешно е също да се ляга веднага след нахранване, но това се прави масово. Обяснението е, че ензимите, които трябва да преработват храната, имат определен биологичен ритъм в денонощието. И количествата им, които се отделят от нашите ендокринни жлези, са разпределени така, че да поемат най-голямото натоварване до около 19 часа вечерта. Това важи и за инсулина, и за други ензими. Ако легнеш веднага след нахранване, нарушаваш механизма, създаден от природата. Защото движението стимулира чревната перисталтика и подобрява храносмилането. 

Алкохолът има негативно действие не само върху черния дроб, той унищожава клетки в панкреаса, където се съдържат храносмилателните ензими. От друга страна, специално за червеното вино примерно е доказано, че скъсява времето за преминаване на храната през целия гастроинтестинален тракт и по този начин често се получават функционални разстройства, конкретно диария. 

През зимата се консумират традиционно големи количества туршии. Там обаче има много консерванти, като най-вече солта и оцетът са тези, които действат неблагоприятно върху нашия организъм. Не съветвам да се избягват напълно, но да не се прекалява с туршиите. Умереността във всичко е най-доброто.

 Освен правилното хранене (като вид и начин), двигателния режим, ние препоръчваме и медикаменти, които не са в истинския смисъл на думата химически синтезирани. Това са помощни средства, съдържащи съставка, която отнема газовете в червата. Мога да кажа, че много добър ефект има „Комфортекс“, тъй като облекчава симптомите на тежест, газове и урегулира ритъма на изхожданията. Тоест, ако някой е имал разстройство, с употребата на „Комфортекс“, освен че ще се чувства по-добре, без тежест, без подуване, ще си урегулира и режима на изхожданията.

Препаратът не е обвързан с определено време или продължителност на приемане. Аз лично предпочитам и препоръчвам на моите пациенти с вече изброените оплаквания първоначално по-интензивно лечение, тоест десетина дни да се взимат примерно два пъти по две капсули по време на хранене. След това вече може да се приемат само когато има проблем.

Сподели във Facebook
Етикети: Брой 128