Здраве

14 Септември 2011

2752

Животът днес

Според сегашната система за здравето на малкия ученик се грижи личният му лекар. Той може да извърши профилактичен преглед в началото на учебната година, но не е длъжен да го направи точно в този момент.

Определени психологични проблеми могат да се проявят в резултат на смяната на ваканционния стереотип. Започването на учебните занятия е в определен смисъл стресов период във връзка с новите училищни регламенти. Малкият ученик трябва в продължение на седмица-две да се адаптира към новите условия и точно по това време той се нуждае от вниманието и грижите на родителите и учителите. Те трябва да имат предвид проявата на някои специфични признаци в началото на учебната година - лесна умора, която се отразява на вниманието и възприемането на учебния материал, нарушаване на дисциплината и др. Всичко това може да се дължи на различните възможности за адаптация на ученика и налага индивидуален подход във всеки отделен случай.

Бремето на училищните отговорности може да се компенсира чрез внимателното им разпределение и баланс с останалите задължения на малкия ученик. Съкратените учебни часове, представянето на материала под игрова форма, интересна за ученика, могат да се окажат много полезни в тези случаи. Редуването на учебно и свободно (игрово) време е добър подход за улесняване на адаптацията към училищния живот.

Емоционалното състояние е изключително важно, защото много физически проблеми се дължат именно на разстроената емоционална сфера. Разбира се, че това важи и за малките ученици и дори в определена степен влияе по-сериозно както на поведението, така и на здравословното състояние.

Стресът, умората и отпадналостта могат да бъдат успешно преодолени без каквито и да е последици, ако родителите доловят негативните прояви и предприемат подходящи мерки: редуване на учене с подходящи игри, осигуряване на достатъчен сън, пълноценно хранене с богата на витамини храна.

Детският организъм се нуждае от енергийна подкрепа и в това може да е много полезен препаратът Ambinor, който съдържа две незаменими аминокиселини. Те спомагат за енергийното „зареждане” на организма и освобождаването му от токсините. За разлика от енергийните напитки, чието действие отминава след един-два часа, а и често са неприложими при децата, Ambinor има продължителен ободряващ ефект.

От друга страна, чрез ускореното изхвърляне на токсините от организма той по-бързо се освобождава от крайните вредни продукти на обмяната, както и от тези, които са се натрупали в резултат от прекарани вирусни инфекции. По този начин тялото усвоява по-лесно витамините, минералите и микроелементите от храната. Благотворен е ефектът и върху мозъчната дейност - подобрява се сънят, заличава се психическата умора и се улеснява приемането на нова информация - именно това е особено важно при учениците.

Психотерапевтът: Анета Жечева, консултативен център „Плиска”

По наши наблюдения доста голяма част от децата изпитват стрес, свързан със старта на учебната година. През първата седмица докъм десетия ден той е по-скоро с положителен знак – среща с приятелите, разкази и спомени за ваканцията, нови запознанства и т.н. Но когато навлезе сивото ежедневие, тази първоначална еуфория отминава и започват да се появяват все повече изисквания. Особено при първолаците има един пиков момент през октомври - началото на ноември, когато децата започват да питат кога е ваканцията. Което е много показателно, че нещо им е дошло в повече.

Как родителите да разпознаят стреса? Ако детето стане много сънливо или ако трудно заспива – това са признаци на напрежение, може да се появят кошмари, особено свързаните с училище трябва да ни обезпокоят. Лампичката трябва да светне и ако има промяна в хранителните навици. Ако детето в разказите си се фокусира прекомерно към това какво става в училище. Честото боледуване също е признак на натрупано напрежение.

Добре е родителите да преценят има ли детето достатъчно лично време извън уроците и курсовете, в които са го записали. Много важно е да се отделя време за общи забавления с детето. Но не да отидем в Макдоналдс, да се отегчаваме там и да чакаме кога ще свърши... Нека тези минути заедно да са специално време, а не докато приготвяме вечерята. Да правим нещо разтоварващо, нещо за душата. За тези важни неща все не ни стига времето.

Но нека не забравяме да помислим и за тялото – за редовното спортуване и движение, правилното хранене, режима. Важно е да покажем на детето си как ние се справяме с неизбежния стрес. Тъй като децата попиват от нас, трябва да се погрижим първо за себе си, да изведем и преодолеем напрежението в нас самите. Ако ние, родители и учители, сме напрегнати, ако повишаваме тон и най-малкото нещо ни дразни, това се прехвърля и към децата.

 

Сподели във Facebook