Велосипедът вае перфектна фигура

С всяка изминала седмица студеното време отстъпва на топлите дни, а най-лесният и приятен начин за активна почивка и влизане във форма си остава карането на колело.

Но не мислете, че всичко е така просто: важни са и скоростта на движение, и моделът на велосипеда, и височината на седлото, и позата.

Служещо като средство за придвижване, колелото ни предоставя един различен начин да се грижим за здравето си и да се заредим с положителни емоции. В Европа през последните години започна бум на велосипедите. По алеите, в парковете, в планината хора от всякакви възрасти въртят педалите и се забавляват.

Карането на колело не е подходящо само за хора със заболявания на вестибуларния апарат и при някои форми на сколиоза. Велосипедът укрепва сърцето, кръвоносните съдове, подобрява кръвообращението, стопява излишните килограми.

Битува мнението, че на велосипеда работят единствено бедрата ни. Но това не е вярно!  Помислете сами – ръцете и раменете държат кормилото и се напрягат, защото невинаги пътят, по който караме, е равен.

Гърбът и коремът пазят равновесието при движение. Седалищните мускули помагат на бедрените. Прасците също са задействани – на педалите се напрягат и пръстите на краката.

Въртейки педалите, вие работите в режим на циклична тренировка. Излишните мазнини постепенно се топят, краката ви стават здрави и силни, дишането се подобрява.

Практиката показва, че най-добре е да въртим педалите с не по-малко от 90 оборота в минута. На съвременните велосипеди не напразно има предавки/скорости: три зъбчатки отпред (наричат се още венци, или плочи) и шест или седем отзад.

Колкото по-малък е размерът на зъбчатките, които избирате от кормилото, толкова по-лесно се въртят педалите. А бързото им въртене, според мнението на специалисти, е отлична профилактика слещу заболявания на коленните стави или разширени вени. 

Какъв велосипед да изберем? Отговорът на този въпрос зависи от стила и мястото, където ще караме. Нека се уговорим, че повечето от любителските велосипеди са предвидени за човек, тежащ не повече от 100-120 кг.

Шосейният велосипед, наричан още „бегач”, има олекотена конструкция и се използва за изминаване на големи разстояния извън града по асфалтирани пътища. Снабден е с предавки и големи колела (28-32"), позволяващи движение с относително висока скорост.

Планинският велосипед (Mountain Bike) е с множество предавки и подсилена конструкция. Снабден е с преден (често) и заден (по-рядко) амортисьор, омекотяващи неравностите. Наличието на предавки е задължително, като обикновено са подбрани така, че да позволяват преодоляване на стръмни наклони.

Градският велосипед е най-масовият. Към този тип спадат всички велосипеди, които служат за разходка в парка, пътуване до работата или просто за каране в населено място. Оборудвани са с гуми, подходящи за движение по асфалт, често с фар, стоп и дори багажник.

Обърнете внимание на стойката, когато карате. За отслабване се препоръчва да заемете максимално близка стойка до тази на спортиста -  професионалист в тази област.

Приведени сте към кормилото, гърбът е почти успореден на земята, за да се намали съпротивлението на вятъра. Отначало тази поза може да ви се струва странна, но по този начин в натоварването активно се включват седалищните мускули и особено тези на корема.

Така че, ако вашата проблемна зона се намира по-ниско или малко по-високо от линията на талията, може да работите над нея само с каране (разбира се, някоя и друга коремна преса не би била излишна).

За да изгорите поне 330 ккал на час и да изпитате удоволствие от това, нагласете височината на седалката си. Отпуснете единия педал в най-ниското положение, натиснете го с пета така, че кракът ви да бъде изправен.

Регулирайте височината на седалката, като запазите това положение и когато седите. Иначе при каране краката ви няма да се изправят докрай, т.е. няма да могат да си починат и ще започнат да ви болят.

Ако карате по-стар модел велосипед, който няма въобще скорости,  въртете педалите, докато правите поне 80 оборота в минута. Станат ли по-малко и въртенето на педалите започне да ви тежи при изкачване, слезте от велосипеда и ходете пеша, докато стигнете равно място или започнете да се спускате. Така ще се предпазите от травми и разтегляне на сухожилията. Помнете, че от въртенето на педалите с усилие не следва отслабване.

Най-добрият маршрут, ако искате да оформите тялото си, е път с плавни изкачвания и спокойни спускания. Да кара на равен терен, е добре за начинаещия, но това бързо престава да дава ефект.

Освен това коремът най-много се стяга при изкачване. Затова препоръката на специалистите е каране на равен път 1-2 месеца, а след това маршрутът да включва и по-големи наклони, без да прекалявате.

Не се смущавайте от периодичното слизане от велосипеда и ходене пеша. Каране – вървеж, ходене – каране – това е отличен режим за отслабване. Смяната на типа движение не дава на мускулите да привикнат към едно и също натоварване, а така се повишава и количеството на изгорените калории.

Вървенето пеш и бутането на колелото позволяват ръцете и гърбът да си отдъхнат. В никакъв случай не забравяйте велосипедната каска! Главата ви е по-ценна от отслабването.

 

 

Сподели във Facebook
Етикети: Брой 114